štvrtok 5. januára 2012

Harry Potter a filmárske remeslo (Part I)


Ubehlo pol roka od toho, čo Harry v kinách vybojoval svoju poslednú bitku. Internet a časopisy sa vtedy pretekali, kto lepšie porovná jednotlivé diely série. Ale asi málokto si skutočne sadol a pozrel všetkých osem filmov naraz. Doteraz! Keďže som vysokoškolák pred skúškovým, tak som sa na túto neľahkú úlohu podujal. Spolu s mojimi priateľmi sme sa vo štvrtok 29. decembra ráno zišli v jednom prázdnom dome s premietačkou. A cesta Harryho Pottera mohla začať!

Či sa to niekomu páči alebo nie, fenomén Harryho Pottera ovplyvnil minimálne jednu generáciu, teda decká ako ja, vyrastajúce na prelome tisícročí. Nebyť neho, nečítal by som a neotravoval by som vás tu. Jeho knihy ma sprevádzali doslova celou pubertou. Je omyl nazývať Rowlingovú geniálnou. Jej štýl síce časom dozrieval, ale nikdy sa nevymanil z istej hravosti a jednoduchosti. Na druhej strane už v prvých troch knihách nám predstavila premyslený svet, na ktorom predviedla jej skvelú schopnosť vystavať do detailov premyslený príbeh. Aj keď posledná kniha vyšla pred niekoľkými rokmi, ryžuje na tom stále. Po troch „doplnkových“ knihách prichádza s interaktívnym internetovým čítaním na stránke pottermore.com. Hold, je to skvelá obchodníčka.
Samozrejme, filmový Potter nie je ten knižný. Ten filmový ma inú príchuť, inú konzistenciu a miestami aj iné prísady (hlavne filmový Dumbledore sa od toho knižného veľmi líši). Avšak čaro ostalo rovnaké. Väčšinou. Tie drobné zmeny chute a tónov si všimnete, až keď si filmy pozriete po sebe. Tak teda začíname...

Harry Potter a kameň mudrcov (2001)

Je to neuveriteľných desať rokov, čo bol tento film uvedený do kín. Bol to ten čas, keď sa na striebornom plátne diali veľké veci. Frodo vyrážal zničiť prsteň, Lucas ukončoval predel k Star Wars a čoskoro sme sa mali prvýkrát pozrieť do Narnie. A ja som začal navštevovať kino. Bol som približne v Harryho veku. Vtedy sa mi ten film zdal úžasný.
Dnes už nie. Chris Colombus predviedol v prvom Potterovi precízne remeslo. To nepopieram. Avšak rodinný nádych mi k Harrymu nesedí. Kniha na mňa (vtedy) pôsobila trochu desivejšie. Dodnes som mu neodpustil to, že sa Chlpáčika pokúsil odľahčiť  (sliny kvapkajúce z jeho tlamy mali pôsobiť vtipne?) Tento film nikoho neurazí, nikoho nenaštve, ale ani neposadí hlboko do kresla, aspoň nie čitateľa knihy. Je to totiž jej presný prepis. 60%

Harry Potter a Tajomná komnata (2002)

Tento diel som vždy mal radšej ako Kameň. Syndróm dvojok (väčšie, akčnejšie, vtipnejšie) ma dostal na 100%. Ale keď som tento film sledoval nevyspatý o deviatej ráno, uvedomil som si, že nie je až taký úžasný. Režisér Colombus opäť vedel, že jeho publikum sú decká vo veku 10 až 14 rokov a tak to aj vyzerá. Pravidelne sa opakuje vzorec „vtipná scéna - vtipná scéna - scéna, čo podáva dej...“ Je tiež na škodu aj to, že najsilnejšou scénou filmu je útek pred pavúkmi a nie boj s baziliškom. 50%


Harry Potter a väzeň z Azkabanu (2004)

Takto má filmový Potter vyzerať! Áno, absolútne sa to nedrží knihy, ale má to atmosféru, je to temné, napínavé a správne uletené. Tento raz sa réžie zhostil Alfonso Cuarón (Potomkovia ľudí, 2006) a spravil to na jednotku. Svižné tempo, ani záber na viac, emócie a dokonca zvládol aj hry s časom (čoho som sa obával). Čerešnička na torte boli scény s Lupinom, ako vlkolakom. Trochu ma mrzelo, že vysvetľovaciu scénu ochudobnil na gýčovitý dialóg pre debilov spolu s hipisáckym Dumbledorom ( tento nápad ma nepresvedčil ani po piatich dieloch).
Tento film považujem za najlepší z celej série. Objavujú sa prvé hororové prvky, Radcliffe v ňom naznačil, že jedného dňa bude vedieť hrať, Emme Watson (Hermione) začínajú rásť prsia a ja mimovoľne uvažujem akoby to celé vyzeralo v réžií Tima Burtona...
A baví ma to pozerať aj po 10-krát. 90%

Harry Potter a Ohnivá čaša (2005)

Podľa mojich kámošov je to najlepší diel. Nebol najlepší. Bol druhý najlepší. Kniha bola napínavá, pestrá a taký zostáva aj film – opäť pod iným režisérom, tentoraz Mike Newell (Princ z perzie: Piesky času, 2010). Newell nie je až taký dobrý režisér, ale toto zvládol. Na jednej strane nám servíruje príjemnú tínedžerskú komédiu a na druhej temný thriller s prvkami detektívky. Tempo spomaľujú len niektoré pasáže, hudba je perfektná. Súboj s drakom bol asi najlepší, aký som zatiaľ videl, bludisko riadne ochudobnené no i napriek tomu desivé a ten Voldemortov nástup... lepší ani nemohol byť. Snáď každému pri ňom behali zimomriavky po chrbte. Proste nadpriemerná prácička. Škoda, že ju ničí zle preložený slovenský dabing a príliš zmätený začiatok. Cedrikova smrť je bez emócií (Už viem ako je možné, že sa ten upír trbliece - za to môže vampirizmus v kombinácií s anglickým počasím a zle vyslovenou Avada Kedavra!). 80%

Harry Potter a... a tu sme si urobili prestávku. Zohriali sme si guláš. Povedali pár neslušných vtipov na Dumbledorovu adresu. Lebo proste takýto filmový maratón nie je len o tých filmoch, ale aj spoločnom čase s priateľmi. A zatiaľ čo za oknami nám utekal deň my sme sa skvele bavili (ja osobne lepšie ako na Silvestra.) Osadenstvo sa síce menilo, ale jadro bolo pevné a posilnený jedlom sme sa mohli pustiť do ďalšej časti.
Lenže tú si nechám nabudúce. Aj ja si tu urobím prestávku, lebo si uvedomujem, aké ťažké je čítať na monitore a ja zase nemám toľko čitateľov aby som si mohol dovoliť ich odplašiť. Takže, koniec prvej časti. Pokračovanie nabudúce.  

1 komentár: