nedeľa 11. augusta 2013

Nečistá Očista – recenzia filmu The Purge

Amerika, rok 2022. Kriminalita je na historickom minime, ekonomike sa darí a ľudia za to vďačia šialenému zákonu: v jednu noc v roku je povolené zabíjať. Beztrestne a bezdôvodne. Viem si predstaviť, že by toto fungovalo na Slovensku. Štve vás sused? Vyrieši to brokovnica. A čo tá osada za mestom? Alebo ten nafúkaný papaláš... vlastne ten nie, ten by mal zaručene imunitu. Za to by z ulíc zmizli bezdomovci a cynici by konečne vyšli do ulíc s hymnou na perách. Hrozná predstava. Cena za tento „raj“ je príliš vysoká. Toto však film, bohužiaľ, nerieši.

The Purge sa zo začiatku tvári ako film uvažujúci o vzťahu človeka k násiliu, dotkne sa aj kritiky spoločenských tried, ale všetko to robí povrchne. Nič nie je v pozadí, téma ostáva nevyužitá a veľmi skoro pochopíte, že je to len zámienka k tomu aby sa banda psychopatov mohla pobiť s bandou „slušákov“ na americkom predmestí.
Dobré nápady, existencionálne situácie, spoločenská kritika, toto všetko ide do koša. Nikomu by to
nevadilo, keby sa prvá polhodina tým nezaoberala. Takto to ostane pri náznakoch a nič viac. Jediné, čo tu v tejto rovine funguje je paródia na Bushovu zahraničnú politiku: cudzinec so zbraňou v ruke vchádza do rodinného dumu, k ľuďom, ktorí mu nič nespravili, s úmyslom zabíjať a americkou hymnou na perách. Silné, tvrdé ale nie úplne aktuálne. Je však otázne, či by niečo také prešlo v čase invázie do Iraku.
Na záver aj to bude nahradené banálnym „pomôž ty mne, pomôžem ja tebe“.

Nie každý film musí mať zložité pozadie a byť prešpikovaný filozofiou. Stačí dobrá atmosféra a šikovný scenár, aby sa človek bavil. Aj keď sa dej odohráva v jednom dome. To opäť nie je prípad Očisty.
Kým sa totiž scenáristi dostanú k tomu, o čo im naozaj ide, je polovica filmu v ťahu. A aj potom nasleduje tá vydarená, napínavá časť, aby to skĺzlo do nudného finále, v ktorom postavy zmätene pobiehajú po dome. Občas niekto niekoho zastrelí. Toť vše. Hustá atmosféra sa kamsi vytratila a tvorcovia sa ju márne snažia nahradiť samoúčelnými ľakačkami. Nefunguje to. Horor z tohto nebude, akčné to nie je, psychológia tiež ostala bokom... Dopekla, čo je toto za film?

Neviem, nepoviem vám to a mám tušenie, že to nevedia ani tvorcovia. Škoda, začalo to sľubne. Potom im asi došli drogy, lebo to skĺzlo do hromady klišé a „prekvapivý záver“ bude každý čakať od začiatku. Veľa sľubovalo aj meno režiséra – James DeMonaco, ktorého Prepadnutie 13. Okrsku mám rád. Tu sklamal.
A pritom to znelo ako skvelý nápad! Aj záporák bol vydarený, sadistický elitár, chalan z vysokej školy. Ako keby niekto zobral Nolanovho Jokera a dal mu diplom z filozofie. Chladné racionálno a čistá radosť zo zabíjania – to všetko srší z Rhysa Wakefielda, ktorý podal najlepší herecký výkon filmu. Len o kúsok za ním zaostala „zúfalá manželka“ Lena Headey (Game of Thrones, Dredd). Ethan Hawke je absolútne nezaujímavý (po Sinistrovi trochu sklamanie), ako v podstate väčšina postáv.

Je čas si to zhrnúť. The Purge je film s dobrými nápadmi, niekoľkými silnými scénami a dvomi skvelými hereckými výkonmi. Bohužiaľ, toto všetko sa stráca v neschopnosti scenáru udržať atmosféru alebo nám ponúknuť zaujímavé postavy. Veľmi skoro sa z toho stane nudné pobehovanie, bez zmyslu, hlavy a päty. Kto veľmi chce, môže si pozrieť, ale osobne by som dal radšej prednosť Funny Games . Dokonca aj ten Sám doma bol napínavejší. Všetko sa to zmestí do jedného slova: NEDOTIAHNUTÉ. Ostáva nám len dúfať, že tento film sa nedostane k našim pohlavárom a v snahe vyhovieť radikálnym spoluobčanom ho nezmenia na realitu.
Orientačne: slabých 50%.

The Purge
Očista