nedeľa 6. mája 2012

Avengers – príliš cool pre tento svet


Keď mi pri sledovaní Iron mana 2 došlo, čo Marvel chystá, začal som sa neskutočne tešiť. Vedel som že Wolverina sa v Pomstiteľoch nedočkám, tak isto aj Spider-man bol otázny, ale aj ten zvyšok mi stačil. Časom som sa tohto filmu začal skôr obávať, hlavne pri Thorovi, ktorý je síce skvelý, ale na komiksovú adaptáciu príliš ukecaný. Veľmi tomu nepomohol ani Captain America, ktorý síce zobral celé to „americké vlastenectvo“ s nadhľadom, ale akcia v ňom ma nudila (no vážne, ako sa mám báť o človeka, ktorý je rýchlejší, silnejší ako ostatní a pomáha si nezničiteľným štítom?).  Ešte aj pri vstupe do sály, s veľkým vreckom pukancov v jednej ruke a obrovskou kolou v druhej, som váhal, či som neurobil chybu. Ako väčšina z vás vie, neurobil.

Avengeri sú skvelým filmom, dokonalým blockbustrom so všetkým, čo k tomu patrí (vrátane romantickej linky, ktorá je síce odsunutá na okraj, ale keď sa prihlási o slovo, nahrnú sa vám slzy do očí... teda aspoň mne sa nahrnuli). Sú vlhkým snom každého geeka, fanúšika komiksov, alebo proste diváka, čo sa vie zabaviť na dobre natočenom akčnom filme. A samozrejme aj fanúšikov Scarlett Johanson. Neviem komu vďačíme za jej obsadenie, viem však, kto zvládol tú nesúrodú partičku výrazných charakterov zasadenú do klišéovitého príbehu zrežírovať. JOSS WHEDON. To meno si zapamätajte, my čo ho poznáme, hlavne vďaka seriálom Buffy, premožiteľka upírov, Firefly alebo uletenému muzikálu Dr. Horrible’s sing along blog si ho už dávno pamätáme a uctievame. Pri správe, že práve on zasadne na režisérsku stoličku tohto panoptika Marvelovských hrdinov, som zvýskol radosťou. Len na chvíľu, lebo všetci vieme, že Joss nie je práve komerčným tvorcom, širšia verejnosť ho takmer vždy „vypískala“ (rozumej – nízka sledovanosť môže za predčasné ukončenie väčšiny jeho seriálov). Okrem toho, nemá veľa skúseností s celovečernými filmami. Bál som sa, že štúdio ho priveľmi obmedzí a film nebude pre to dostatočne „whedonovský“. Moje obavy boli zbytočné.

Z Pomstiteľov (alebo skôr v Pomstiteľoch)kričí veľa vecí, ale čo tam cítiť hlavne je režisérov netradičný rukopis. Whedon nám ponúka skvele napísané dialógy, ktoré obracajú naruby naratívne postupy, pohrávajú sa s divákovými očakávaniami a prevracajú už zabehnuté klišé, čím ho pretvárajú na niečo jedinečné a originálne. Film skáče z emócie do emócie (napriek tomu je krásne plynulý, ja som si nebol vedomý žiadneho zaseknutia, či pomalšej časti), všetky sú dostatočne hlboké. Vážne, kedy sa vám naposledy v kine stalo, že ste mali chuť vykríknuť: „Poďme mu nakopať zadok!“ alebo začať tlieskať nad perfektným hereckým výkonom/ dialógom / scénou? Mne dávno nie, pri tomto filme však takých momentov  boli viacej a mal som čo robiť, aby som sa udržal. Ani neviem čo sa mi páčilo viac, či to bola oldschoolovo natočená akcia (žiadna trasľavá kamera!) alebo tie dialógy obsahujúce viacej hlášok ako všetky štyri Smrtonosné pasce dokopy! Proste, Joss to skvelo zvládol, ukočíroval film, ktorý sa na nič nehrá, skáče priamo k podstate, hrdinov a ich trápenie nemá nutnosť predstavovať (rozmýšľanie nad údelom hrdinu je zhrnuté do jedného krátkeho dialógu), ráta s tým, že poznáte všetky predchádzajúce filmy a nemáte z toho zmätok.

Hovorí sa, že dobrý režisér aj z totálneho dreva vydoluje dobrý herecký výkon.  Tuto našťastie nebolo treba nič kresať, máme tu overenú partičku hercov, všetko sympaťákov, ktorým samozrejme kraľuje Robert Downey jr. (a digitálny Hulk). Hneď za ním je Samuel L. Jackson s bazukou! Čo sa týka samotných charakterov, všetci dostali rovnaké miesto, nikto nevytŕča, ak sa vám Captain zdá byť oproti Iron manovi suchý, tak to preto, že taký má byť, ak sa vám zdá dr. Banner zakríknutý, tak preto, že taký chce byť. Dokonca aj Black Widov (božská Scarlett) o ktorej si myslíte, že je tam len na to, aby ste mohli zízať na jej zadok, má zopár silných momentov. Mňa veľmi potešila aj prítomnosť Cobie Smulders (známej hlavne ako Robin zo seriálu How I met your mother, tu je Furyho pravou rukou), ktorá je v tesnej koži možno viacej sexi, než samotná Johanson. Oh, a Loki je správne šibnutý na to, aby ste sa ho obávali.

Plusom je aj 3D. Áno, film je tmavý, ale aj tak prehľadný, v nočných scénach som sa nestrácal. Aj keď som mal polovicu filmu pocit, že tretí rozmer je tam len preto, aby bol drahší lístok, keď prišlo na finálnu bitku, konečne som zažil ten legendárny moment, chuť uhnúť sa niečomu letiacemu z/na plátno! Na tretí pokus to vyšlo (myslím tým, že toto bol môj tretí film v 3D)! V akčných scénach sa im proste tretí rozmer vydaril. Doplňte si to ešte vydarenými efektmi a epickou hudbou Alana Silvestriho (Van Helsing, Stroskotanec, Po čom ženy túžia) a máte dokonalý estetický zážitok.
Zhrnuté a podčiarknuté, Avengers sa nehrajú na vysoké umenie, sú čistou zábavou pre nás, čo máme radi komiksy a kvalitné filmové remeslo, a práve to je možno dôvod, prečo sa stanú kultovými. Film nemá jedinú chybičku, herci sú skvelí, réžia je dokonalá, vtipy vydarené, s ľahkosťou rozosmejú celé kino. Emócie fungujú na 100%, máte chuť tlieskať, z kina sa vám nebude chcieť ešte dlho po záverečných titulkoch, pokojne si zaplatíte aj druhé kolo. Stojí to za to. Marvel ostal verný svojmu menu a ponúkol nám naozaj čarovný zážitok. Tých pár percent dávam dole len pre to, že film sa v závere tvári ako úvod k niečomu väčšiemu ( Whedon by z toho najradšej urobil seriál) a keď tento prísľub dodrží, razom to vyhodím na maximum.
97%

P.S.: Podľa mňa najvtipnejší výstup Stana Leeho, hneď po Flákačoch.

The Avengers
Avengers : Pomstitelia
USA, 2012
R.  : Joss Whedon
Hrajú: Robert Downey Jr., Jeremy Renner, Scarlett Johansson, Chris Evans, Samuel L. Jackson, Chris Hemsworth, Mark Ruffalo, Clark Gregg, Lou Ferrigno, Tom Hiddleston, Cobie Smulders a ďalší.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára