streda 19. augusta 2015

Magic: The gathering pre absolútnych začiatočníkov

Text bol napísaný pre stránku Geekcave.cz

Na AnimeShow som nepremyslene vliezol do miestnosti, ktorá bola určená pre hráčov kartových hier. Vlastne to nebolo až tak nepremyslene, kartové hry milujem a bol som zvedavý, čo tam nájdem. Našiel som tam ľudí s krabicami kariet, ktoré boli nádherne ilustrované a vyzerali zábavne. Tak som si prisadol, oslovil ich a čo to sa priučil. Hrali hru, o ktorej som už počul, ale nikdy som si ju nevyskúšal – Magic: The Gathering. Veľmi rýchlo som tomu prepadol. Tento blog bude určený všetkým „magicovím“ začiatočníkom, ako som ja. Vitajte v Gathering 101.


Hneď si ujasníme, že nejdem podrobne písať o tom, ako hrať. Na webe je článkov dosť a pokiaľ nemáte karty priamo v ruke, je zbytočné vysvetľovať, ako fungujú. Napíšem vám, s akými praktickými problémami sa začiatočník v Magikoch môže stretnúť.

Magic sú veľmi zábavná hra. Hráči sú akýmisi kúzelníkmi, ktorí sa pomocou kariet snažia zabiť. Vyvolávajú potvory, hádžu po sebe kúzla a nechávajú tie potvory, aby sa mlátili. No, nie je to čarovné? Problém je, keď sa vám skúsený hráč snaží vysvetliť základné princípy. Ako každá komunita, tak i „magikári“ majú svoj žargón, ktorému nebudete rozumieť. Ale po pár partiách sa do hry dostanete. Pravidlá znejú zložito, ale v podstate je to jednoduché: vyložím krajinu, otočím ju, vyvolám príšeru a skúsim prežiť súperove ťahy.
Mnohé kartičky však disponujú špeciálnymi schopnosťami, inak povedané, pravidlá si prispôsobujú podľa seba. Našťastie, je to na nich napísané. V angličtine. Ak neviete anglicky môžete skúsiť nemčinu, alebo japončinu. Ak neovládate ani tie, máte smolu, slovenčina a čeština nie je dostupná. Oficiálne, ale dosť kariet nájdete na nete preložených. Kazí to však hru, keď sa každé dve minúty pozeráte na internet. Navyše, musíte si pravidlá správne vyložiť. Takže aj po desiatkach hrách sa vám ako začiatočníkom stane, že sa skúsenejších fanatikov... teda, chcel som napísať hráčov. Nie fanatikov. Druhý pokus: aj po desiatkach hrách sa vám ako začiatočníkom stane, že sa skúsenejších hráčov budete pýtať, čo ktorý symbol alebo príkaz znamená. A vám neostáva nič iné, iba im veriť.

Ak o Magic: The gathering počujete teraz prvýkrát a hovoríte si, že by to mohla byť sranda, máte šťastie. V každom väčšom meste sa nejakí hráči nájdu. Vyskytujú sa v tematických krčmách alebo herniach. Ak nemáte dobrodružnú povahu, skúste ich vyhľadať na facebooku. Keď ich nájdete, určite vám radi požičajú nejaký balík kariet, časom však zistíte, že si chcete vybudovať vlastný, ktorý viacej bude zodpovedať tomu, ako chcete hrať.
Magic je CCG – Collectible card game, teda zberateľská kartová hra. Znamená to, že existujú stovky rôznych kartičiek a teda aj nekonečné možnosti, ako si balík zložiť a naplánovať taktiku. Všetky tieto kartičky sú nádherne nakreslené, niektoré aj Slovákmi (napríklad Martina Pilcerová), čo znamená, že ich budete chcieť všetky. Čo zase nie je lacné. Ja som po troch mesiacoch hrania zistil, že mám doma asi 700 (!) kartičiek a ani neviem odkiaľ. Berte to ako varovanie.
Ak teda do Magic chcete investovať nejaké peniaze, pohľadajte si väčšie balenia, ktoré obsahujú minimálne 60 kariet (lebo to je minimálny počet s ktorým môžete hrať) a majú na sebe napísané slová ako „into“, „pack“, „deck“ alebo „builder“. Čokoľvek iné sa vám na začiatok neoplatí. Časom však pribudne potreba mať na ne i krabičky, obaly, herné podložky, albumy a tak ďalej.

No a to ešte nespomínam, že karty sú rozdelené do piatich farieb,  šiestich druhov (ak správne rátam), mnohých edicií (veď vychádzajú od roku 1993!), v ktorých sa buďte snažiť zorientovať. Ale ak natrafíte na správnu partiu hráčov, pôjde to ľahko a hravo.
Magic: The gathering je plnohodnotný koníček. Ako stavanie lietadiel na diaľkové ovládanie, airsoft alebo zbieranie Lego figúrok. Pokiaľ však bojíte priameho kontaktu s ľuďmi, zahrajte si radšej Heardstone.  

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára