streda 19. decembra 2018

Robin Hood (2018)


Robin je jeden z hrdinov, na ktorých som vyrastal. Nie len ten Costnerov, mal som rád všetky verzie, hlavne taký ten C-čkový seriálový, ktorého si nikto nepamätá. S Robinom som si teda prežil svoje. Tak som tomu novému dal šancu, veď ako zlé to môže byť?


Nevadí mi moderné poňatie. Nedávny Kráľ Artuš bol mimoriadne zábavný film, a  dúfal som že Robin sa bude niesť v podobnom duchu. Zatiaľ čo v  Artušovi moderná štylizácia bola na úrovni vzťahov a  filmového jazyka (Artuš ako člen londýnskeho podsvetia), v  Robinovi je hneď na povrchu – v  kostýmoch, v  prostredí.
Je to tá najočividnejšia vec. Preto ňou začínam.
Nevadila mi, vážne nie. Hlavne pri „vojnových“ scénach na začiatku, keď kostýmy pripomínali súčasné americké vojenské uniformy. Nevnímal som to ako problém, ale ako ozvláštnenie.
Škoda, že tvorcovia si to hneď v  úvode museli obhajovať. Voiceover nás upozorní, že historický kontext Robina Hooda je zbytočný, máme naň zabudnúť. Tu sa bude rozprávať nadčasový príbeh rebela, ktorý sa vzoprel zlému systému. A  to sa môže stať v  každej dobe.
Toto je problém.
Veľký. Tvorcovia sa ani netaja že chcú aby ich film bol reakčný, bol nie len o akcii, ale aj o dianí mimo kina, robia to však bez gúľ. Nový Robin je totiž generický akčný príbeh, kde bohatí sú zlý, chudobní dobrý.
Na spoločenský komentár je treba viac ako len jednu reč podobnú Trumpovmu prejavu a banálnu (aj keď dôležitú) myšlienku, že vojna je zlá a tí čo na nej bohatnú sú ešte horší. Dobrý reakčný film atakuje priamo nejakú ideológiu, svetonázor, myšlienku, niečo. Robin Hood sa tomu vyhýba, všetko ostáva v generickej povrchnej rovine, aby sa nestalo, že sa niekto v publiku bude cítiť dotknutý.
Okrem toho zablúdi do vôd absolútneho filmového klišé. Skoro žiadne nevynechá. Ľúbostný trojuholník? Podceňovaný hrdina? Tragická láska? Vzbura občanov? Tréningová montáž? Motivačné príhovory?  Ben Mendelsohn hrajúci záporáka je už tiež otrepaný.


Herci sú síce sympatický, výprava podarená a akcia je fakt dobrá, len škoda, že film chce byť všetko a nič naraz. Na začiatku je to romanca, potom vojnový film, superhrdinský príbeh a nakoniec motivačný citát. Tvorcovia sa síce snažia, ale všetko sme tu už raz videli, v lepších filmoch.
Robin Hood je tak zlý, že sa môže stať guility pleasure. Pristihol som sa, že na konci sa nad naivitou a absurdnosťou finále schuti smejem.

Je to zlý film. Svojím spôsobom zábavný, ale nie dosť. Tvorcovia z toho chceli mať niečo vypointované a nadčasové. Ale výsledok je plochý a nudný.

20%


Robin Hood
r.: Otto Bathurst
2018
Hrajú: Taron Egerton, Jamie Foxx, Ben Mendelsohn, Eve Hewson, Jamie Dornan, Tim Minchin

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára