štvrtok 5. januára 2012

Rýchlovka #4: Cesty Jacka Blacka

Jonathana Swifta som čítal iba v upravenej verzii pre deti, ale videl som niekoľko adaptácií a čosi som si o ňom zistil ( v škole a tak). Jacka Blacka a Jasona Segela mám rád. Chris O'Dowd je podľa mňa veľmi talentovaný herec, tak sa mu tiež nevyhýbam. O niečo horšie je to už s "modernými adaptáciami klasiky", ktoré sú takmer vždy zlé. A táto mala naozaj príšerné hodnotenia. Faktom je, že zase až taká blbosť to nebola.

Gulliverove cesty Jacka Blacka nie sú až taká výhra. Sú často prepálené, miestami akoby odfláknuté a príliš strelené (Steampunkový transformer? To ako vážne?)
Našťastie len miestami.
Poviem to takto: v mnohých recenziách sa ľudia rozčuľovali, že to prevrátilo Swiftovu klasiku na ruby, kleslo do najnižšieho žánru komédie a tvorcov tohto "paškvilu" treba usmažiť v umeleckom pekle. Ja nesúhlasím.
Podľa mňa sa film presne drží ducha predlohy (aspoň čo sa Liliputánov týka, do ostatných krajín sa, našťastie, nepozrieme). Veď ten zbytočne odspievaný záver kladie dôraz na nezmyselnosť vojny a preafektovaných mravov, nie? A o tom boli predsa Liliputáni (bili sa kvôli lúpaniu natvrdo uvareného vajíčka!). Že Swift kritizoval a satyrizoval svoju dobu? A čo iné má znamenať veta "Veď on zmenil našu krajinu na jeho nechutný prehnitý domov," (parafrázujem). Čo iné divákovi napadne pri pohľade na "viktoriánske Anglicko" prerobené do podoby Manhattnu? Tento film je jedna veľká satyra! A Black hrá už po stý ráz tú istú postavu, ale on vie prečo to robí. Toľko k tomu, ako je tu Guliver zadaptovaný. A teraz k filmu.
Najskôr plusy: naozaj príjemný herci, zvlášť O'Dowd je skvelý, podľa mňa rozhodne najkomickejší prvok filmu; svižné tempo sa mi taktiež rátalo; horšie už na tom boli triky.
Mínusy: hudba, hlavne ten záver, to bol naozaj zlý nápad; miestami humor nefungoval a vôbec vzťah Gulliver - jeho láska bol totálne umelý; taktiež mi vadil príliš jednoduchý príbeh. Na druhej strane je to určené detskému divákovi. A viem si predstaviť, že 11-ročným chalanom sa to musí neskutočne páčiť. Takže, až tak mimo to nie je.

Ja to hodnotím ako priemer (50%). S tým, že predsa len prevážili pozitívne pocity.

Gulliverove cesty (Gulliver's travels)
2010
r. : Rob Letterman
hrajú : Jack Black, Jason Segel, Emily Blunt, Amanda Peet, Chris O'Dowd a ďalší.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára