Tento blog sa povodne objavil (v upravenej verzí) 3.2.2018 na scifi.sk
Už je to zhruba týždeň, čo Ursula K. LeGuinová umrela. Zhruba týždeň
chcem o tom niečo napísať. Príde mi to dôležité. Dôležitejšie ako keď
umrela Carrie Fisher, alebo iná osobnosť fantastiky. S LeGuinovou som
mal totiž veľmi osobný vzťah. Nie priamo s ňou ako s osobou. Ani
nevedela, že existujem. Ale s jej knihami.
Ktokoľvek môže venovať text o LeGiunovej tomu, aký mala
štýl. Že jej knihy so pomalé, zádumčivé s minimom akcie. Že pracuje s
východnou filozofiou, Jungovými arechetypmi, že sa venuje témam
tradicionalizmu, sexizmu, sebaprijatia a iným moderne znejúcim slovám.
Že interakcia medzi jej postavami je dôležitejšia ako dej. Že jej drámy
sa odohrávajú nevyslovené, v gestách a medzi slovami. Ktokoľvek.
Ja napíšem o tom vzťahu. Vzťah čitateľ- autor.
Čarodej Zememorí v slovenčine vyšiel v roku 2004. Vtedy
som mal trinásť. Čítal som ho v podkroví bunkru. Bolo leto, pod igelitom
obtiahnutou strechou bolo horúco i napriek tieňu čerešne, na ktorú sme
náš drevený domček pribili. Ja som pod sebou mal provizórne lôžko z
palety a dvoch zaprášených diek, nohy vyložené na vojenskej truhlici
plnej drevených mečov, úlomkov skla, zlámaných plastových bumerangov,
reťazí, klincov a dvoch tupých sekier.
Čítal som Čarodeja. Nechápal som o čom je, iba som to
tušil a čakal som na nejakú akciu, lebo to ma v trinástich zaujímalo.
Neprichádzala, no knihu som i tak neodložil. Bola príliš krásna. Bola o
niečom dôležitom, ale nevedel som povedať o čom.
Moment, keď sa Ged uprostred zasneženej pustiny otočí a
udrie Tieň palicou po hlave, vyvolal u mňa najsilnejší čitateľský
zážitok vôbec. Dodnes si ho pamätám. Čosi sa stalo. Niečo zásadné. Na
konci knihy mi došlo čo.
Čarodej Zememorí je o dôležitej téme. O veľkej téme.
Trinásť je na ňu možno málo, ale je to téma, o ktorej by dospievajúci
mali hovoriť. A aj hovoria.
Potom som čítal Hrobky Atuanu. Za jedno dopoludnie,
vtedy to bola moja najrýchlejšie prečítaná kniha. Nemal som ani páru o
čom bola, len viem, že bola o ženskosti, o sebaprijatí, o tradíciách,
ale čo som si mal z toho odniesť som netušil. Nebavila ma.
Najvzdialenejšie pobrežie som dlho, veľmi dlho odkladal. Až som ho
prečítal za jednu noc, keď som nemohol spať.
Knihy LeGuinovej sú pre mňa veľmi osobné. Mám ich plnú
poličku, hrdo vyhlasujem, že mám všetky jej samostatné publikácie čo v
češtine, alebo slovenčine vyšli. Nie je to úplne pravda, ale veľa k tomu
mi už naozaj nechýba. Momentálne asi jeden nákup. Nečítal som ich
všetky. Šetrím si ich. Chcem ich čítať, keď bude na ne naozaj čas, keď
sa budem vedieť naplno ponoriť do textu a nič ma nebude rušiť, knihu
nebudem musieť nasilu odložiť. Taký čas možno ani nebude. Teraz, keď je
ich autorka mŕtva, budem si ich asi šetriť ešte viac.
To, že sú pre mňa osobné som zistil až o mnoho rokov
neskôr. Prvý krok bolo čítanie Lavínie. Romantická kniha o etruskej
princeznej bojujúcej o svoj hlas a existenciu. Metaforicky. Čistokrvná
tragédia. Veľká tragédia. S veľkou témou. Plakal som, nehanbím sa a i
teraz mám niečo v kútiku oka, keď si spomeniem na záver. Skvelá kniha,
často prirovnávaná k Atwoodovej Príbehu služobníčky, hoci témy ženskosti
a ženskej sily LeGuinová poňala inak. Väčšina toho čo viem o ženách a
feminizme je z tejto knihy. Je moja najobľúbenejšia.
Že knihy LeGuinovej pre mňa znamenajú čosi viac, ako
výživnú umeleckú a intelektuálnu potravu, som si uvedomil len nedávno.
Vždy, keď som nesvoj, mám strach a čaká ma dôležitá skúška alebo
rozhodovanie, pripomeniem si ten večer v bunkri pri Čarodejovi. Vždy. Je
to moja šťastná spomienka. Teda „šťastná“ asi nie je správne slovo.
Bezpečná? Každopádne je to obraz plný nádeje. Pripomeniem si, kým som
chcel byť, prečo, ale hlavne to, ako veľmi som sa chcel poučiť z Gedovho
príbehu. Aký je ten príbeh dôležitý. Pre mňa. Život meniaci a určujúci.
Stále sa k tomu vraciam, pomáha mi to nájsť vnútorný pokoj. Nie len
spomienka, ale aj kniha samotná.
Robím to aj cez adaptácie. Niektoré. Najskôr Hallmark
adaptoval Čarodeja pre televíziu a ich dvojdielny výtvor je jednoducho
otrasný. Potom to skúsil Goró Mijazaki, syn toho Mijazakiho. Lepšie,
omnoho lepšie. Vraj, ja som naň ešte nenabral odvahu. Ale skutočne spokojný
som bol až pri rozhlasovej hre. Pretože prvé dve adaptácie si nevystačia
len s jednou knihou, musia ich skombinovať viac. Ako by im pointa
nestačila, potrebujú aj akciu. Rozhlasovej hre stačí. 50 minút
esenciálne podchyteného príbehu.
LeGuin nie je pre každého. Je to jedna z tých autorov,
ktoré písali Veľké Umenie (nech si pod tým predstavíme čokoľvek). Ktorý,
ak oslovia, oslovia do hĺbky a na dreň. Raz by som chcel byť taký
autor.
Preto je LeGuin taká dôležitá. Dokázala vytvoriť niečo,
čo trinásťročného chlapca osloví natoľko, že ho to bude sprevádzať celý
život. Určite v tom nie je sám.
Môže si spisovateľ priať viac?
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára