Minulý týždeň som čítal. Veľa, povinne aj oddychovo. Dva
komiksy a jednu knihu. Tento blog bude skôr recenzia na tú knihu, ale
spomeniem aj to ostatné.
Ekhö: Hollwood a Barcelona (Crew, 2017)
Prvým komiksom bola Modrá
Crew #2: Ekhö – Zrcadlový svet 3, 4.
Ekhö
sú poviedky z alternatívnej steampunkovo-magickej reality s jemne
erotickým nádychom a fantastickou kresbou. Prvé dva príbehy v Modrej Crewi #1 ma nebavili, lebo
príbeh. V tých ďalších dvoch (Hollywood a Barcelona) som však čosi
objavil. V prvom to bola hra „nájdi easter egg“, ktorú mám rád.
A v druhom Salvador Dalí ako zločinec a úvaha o tom, ako
by vyzeralo „zachytenie krásy“ vo svete, kde funguje alchýmia.
Batman: Rok Nula – Tajné mesto (Crew, 2015)
Vrátil som sa i k Batmanovskému runu Scotta
Snydera (ktorý v češtine už kompletne vyšiel) a vrhol som sa na event
Rok Nula. Ide o nanovo
prerozprávané Batmanove začiatky. Prvá kniha – Tajné mesto – je fantastická. Tvorí estetickú antitézu ku
klasickému Roku Jedna od Franka
Millera. Ten je statickejší, štylizovanejší a realistickejší. Snyder sa
zase pokúša o akčnejšiu a pulpovejšiu verzia. Zároveň modernejšiu.
Vyšlo mu to, event sa pekne rozbehol a som zvedavý na druhú knihu.
Zvlášť to poteší fanúšikov klasických príbehov
o Batmanovi, keďže na ne vo veľkom odkazuje. Ak ich však nepoznáte,
nevadí.
Rozmýšľam, prečo som túto knihu tak dlho odkladal. Soví tribunál a Sovie mesto boli famóznym príbehom,
ktorý si ma získal. Ale po tom je tu Smrť
rodiny. Snyderova verzia Jokera je síce desivá a príbeh to nie je zlý
(má zaujímavé momenty), len rozuzlenie ma sklamalo. Tak preto.
V zajatí strachu
V zajatí strachu
(2017) je zbierka poviedok ženských autoriek od Marenčin PT. Ide o autorky
prevažne jednoduchej a naivnej literatúry. Chcem napísať romantickej, ale
to je pravda len čiastočne. Samotná zbierka je súčasťou voľnej trilógie. Ďalšie
dve knihy sa volajú V zajatí vášne (je
to o sexe) a V zajatí
hriechu (zo stránky kníhkupca som nepochopil, o čom to je). Výťažky
z predaja idú na nadáciu.
To je všetko super. Marenčin
PT sa snaží a experimentuje. Ja som za. Aký je však výsledok?
Poviedka po poviedke:
Škola s pachuťou smrti (Dominika Würll) – autorke horor očividne nesedí. Inšpirovala sa skutočnými udalosťami, ale väčšina desivého ostáva „mimo záber“. Atmosféra je slabá, celé je to napísané akosi drevene a z povinnosti.
Poviedka po poviedke:
Škola s pachuťou smrti (Dominika Würll) – autorke horor očividne nesedí. Inšpirovala sa skutočnými udalosťami, ale väčšina desivého ostáva „mimo záber“. Atmosféra je slabá, celé je to napísané akosi drevene a z povinnosti.
Zberateľ bábik (Lucia
Braunová) – horor s fantastickým motívom napísaný jednoduchým
stredoškolským štýlom. Autorka kombinuje všetky klišé hororového filmu, čo jej
zídu na um, bez ohľadu na logiku alebo tempo rozprávania. Hrozne napísané,
autorke očividne horor nesedí.
Valpurgina noc (Inéz
Melichová) – toto bolo už lepšie. Zaujímavý fantastický horor, dobre napísaný.
Taký lepší priemer.
Bezmocnosť (Emily
D. Beňová) – nedávno sa vo fandomáckej skupine o tejto autorke
diskutovalo. A o jej knihe Temný
anjeli, ktorá má na Martinus stránke len 5 * hodnotenia. Ak je tá kniha
napísaná tak, ako táto poviedka, nechápem prečo.
Beňovej štýl je príšerne jednoduchý, až na úrovni
základnej/strednej školy, s výraznými začiatočníckymi chybami ako sú
opakovanie slov a fráz. Či je Bezmocnosť
hororom je na diskusiu. Z celej poviedky sála naivita
a v závere sa nevyhne obrovskému klišé, ktoré nefunguje a patrí
skôr do romantických drám. Po prečítaní má človek pocit akoby zjedol priveľa
cukrovej vaty zafarbenej na čierno (ale stále presladenej). Hrozná poviedka.
Paradoxne od autorky, ktorá by mala byť vypísaná (podľa jej bibliografie). Očividne
píše pre jednoduchšie a naivnejšie publikum, ktoré musí byť početné, inak
si jej úspech neviem vysvetliť. Strašne amatérske.
Mrazivý závan smrti
(Mirka Manáková) – variácia na Kingovu Izbu 1408. Autorka očividne nie je
v horore doma, ale je cítiť snahu.
Telo bez duše
(Magdaléna Lunáková) – opäť, nejde o horor. Je to však príjemná fantasy
poviedka o tom, čo môže byť po smrti.
Predtucha (Kristína
Pavelková) – príjemný psychologický thriller/ horor, kde je ťažké určiť realitu
a sen. Obohraný námet, ale bez výraznejších problémov.
Dom hrôzy (Kristína
Ježovičová a Michaela Mihoková)- výborná, desivá a nechutná poviedka.
Opäť inšpirácia skutočnými udalosťami, autorky sa však neštítia. Popisujú
všetko, do najväčších extrémov a ešte aj pekne explicitne. Navyše obrazotvorne
s citom pre detail. Regulérne ma to vydesilo, regulérne mi zovrelo
žalúdok. Jediný text ktorý sa fakt oplatí prečítať. Prvá poviedka
v kontexte tejto vyznieva ešte úbohejšie.
Chcem tvoje srdce (Mária
Blšáková) – amatérizmus najhrubšieho zrna. Samotný text nie je až tak hrozný
ako väčšina zbierky, ale zakončenie... To zakončenie! Za to by som autorku
fackal! Očividne nevedela, ako svoju vlastnú zápletku rozpliesť tak jednoducho
napísala, že to bol všetko sen a dala tomu cukríkovo-slniečkovo-dúhový
nádych presladenej romantiky (podobne ako Beňová). Zakončiť poviedku „je to len
sen“ je rana pod pás čitateľovi. Iste, urobila to i Manáková, ale tam to
v príbehu dáva zmysel. Tuto z toho kričí jedine autorské zúfalstvo,
alebo nepochopenie žánru.
Opatrovateľka (Eva
Hrašková) – tradičný horor s tradičným príbehom o opatrovateľke.
Každá minca má
i temnejšiu stranu (Monika Wurm) – opäť vypísaná autorka ženskej
literatúry, ktorej očividne horor nesedí. Jednotlivé scény sú fajn, ale celý
príbeh je tak nelogický blábol, až to bolí. Efektnosť na úkor príbehu.
V zajatí
strachu je rozmanitá zbierka, kde polovica autoriek nemá čo hľadať. Vlastne
pochybujem, že by mali byť spisovateľkami. Možno ich knihy sú na tom lepšie,
ale ak nie, čo to vypovedá o slovenských čitateľkách, keď nechávajú
priestor autorkám, ktoré nevedia pracovať so slovami? Každopádne zbierka je
nanajvýš priemerná – pár textov sa snaží a niektoré z nich sú naozaj
desivé. Celkovo kniha pôsobí skôr zúfalo. Kvôli jednej skutočne dobre poviedky
(Dom hrôzy) sa knihu fakt neoplatí
kupovať. Aj napriek tomu, že zárobok ide na charitu. Radšej do nej prispejte
sami.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára