pondelok 4. februára 2013

Ďalšie filmy roku 2012 I.



Začína nám nový rok a s rebríčkami všetkého možného sa roztrhlo vrece. Mňa najviac zaujímali tie filmové a knižné. S mnohými som nesúhlasil, mnohé som nevidel (oceňované Tu to musí byť, alebo Terapia láskou ma totálne minuli).  Vidieť všetko nie je ani možné, veď ročne vznikne tisícky (ak zarátame aj Bollywood) filmov, to by som nemohol mať čas na nič iné iba kino. Alebo si denne pozrieť jednu aktuálnu snímku. Ja však dobieham aj staré veci, čítam, chodím do školy... Niečo som však videl a nie o všetkom som písal. Nebojte sa idem to napraviť. Nasledujúci text môže obsahovať subjektívne názory.


UNDERWORLD: AWAKENING (r. Måns Mårlind, Björn Stein)
Na začiatku roka ma potešil návrat jednej z mojich obľúbených sérií, kde sa masakrujú upíri s vlkolakmi. Tentoraz sa k nim pridajú aj ľudia. Po vlažnom treťom filme ma potešila dych berúca akcia a rýchly spád. Avšak na prvé dva diely sa to ani zďaleka nedoťahuje, hlavne preto, že Prebudeniu chýba príbeh. Dialógy totiž tvoria asi iba 10 minút celkovej stopáže. Ale ako oddychové Béčko postačilo, kľudne si to zopakujem aj druhýkrát.



HUGO A JEHO VEĽKÝ OBJAV (r. Martin Scorsese)
Krásny a dojímavý film o jednom veľkom tajomstve a ešte väčšom zázraku. Vychutnáte si ho o to viac, ak poznáte dejiny filmu a viete kto bol Georges Meliés. Rovnako, ako film, ktorý adoruje, aj Hugo je hravý a vizuálne úchvatný. Oplatí sa vidieť.

KRONIKA (r. Josh Trank)
Filmov o utlačovaných deckách, ktoré sa stanú superhrdinami, je dosť. Tak isto aj formát „Found footage“ nie je tak cool ako kedysi. Môže prienikom týchto dvoch vecí vzniknúť niečo nové? Môže! Nejde o extra prelomový film, avšak k žánrom sa stavia pomerne originálne. Zápletka dovoľuje kamere to čo si v podobných filmoch nemôže dovoliť a superdinský origin  je tu naozaj realisticky poňatý. Plusom sú aj herecké výkony a zaujímavá psychológia postáv. Veď prečo by sme mali zachraňovať svet keď môžeme plašiť ľudí v supermarkete?

JOHN CARTER: MEDZI DVOMA SVETMI (r. Andrew Stanton)
Pre mňa jeden z najlepších filmov roka. Nedocenená záležitosť oživujúca poetiku brakových príbehov a šestákových románov zo začiatku 20. storočia. Na Burroughsových (a jemu podobných) románoch som vyrastal, ale Cartera som nepoznal. Preto ma jeho adaptácia potešila a celý čas hriala pri srdci. Áno, film je v druhej polovici trochu zmätený a nevysvetľuje všetko. Má však tú správnu atmosféru a perfektné triky (aj v 3D). Veľká škoda, že sa pokračovania nedočkáme.


HUNGER GAMES (r. Gary Ross)
Tínedžerské. Farebné. Vtipné. Miestami nelogické, no Jennifer Lawrence je božská a Josha Hutchersona som mal vždy rád (aj keď tu nemá čo hrať). Film kazí snaha tvorcov nadviazať na úspech Twilightu. V kine to bola zábava, avšak príchuť veľmi rýchlo vyprchala. Ďalším pozretiam sa nebudem vyhýbať (ani ich vyhľadávať), ale radšej siahnem po knihe.

HNEV TITANOV (r. Jonathan Liebesman)
Je mi jasné, že od Hollywoodu nemôžem očakávať „poriadne“ spracovanie starogréckych mýtov. Po prvé; prieči sa to samotnej podstate mýtu a po druhé; čo je vlastne to poriadne spracovanie? Nový Súboj titanov určite nie. Ich Hnev bol ešte väčší prepadák, ja mám však za to, že k poetike/ tematike mýtov sa stavia omnoho zodpovednejšie. Film by teda mohol byť tým poriadnym spracovaním keby prím v ňom nehrali efekty a akcia. Takto mýty ostávajú len na pozadí. Aj tak som bol spokojný, lepší priemer. Finále mi dalo presne to, čo od takéhoto filmu očakávam!

ŽENA V ČIERNOM (r. James Watkins)
Veľmi slušný horor držiaci sa ducha klasickej duchárskej literatúry. Má hustú atmosféru a občas aj novátorský prístup k „bububu“ scénam. Radcliffe hrá o dušu, aby nás presvedčil, že nie je len Harry Potter. A darí sa mu to. Nemôžem nič iné len odporučiť.


PRCI, PRCI, PRCIČKY: STRETÁVKA (r. Jon Hurwitz, Hayden Schlossberg)
Vtipné a oproti predchádzajúcim („štvorku“ a vyššie nerátam, sú to sračky) aj dospelé. Ale len trochu. Najväčšiu radosť film urobí tým, čo majú sériu naštudovanú. Ja som sa v množstve postáv trochu strácal, ale bavil som sa aj tak. Škoda, že nie dosť. Lepší priemer.

MIRROR, MIRROR/ SNEHULIENKA (r. Tarsem Singh)
Ďalší nedocenený film. Gýč sa tu snúbi s originálnym prístupom k téme a vynikajúco napísanými, vtipnými dialógmi. Julia Roberts ešte stále má na to, aby hrala sexy mrchy, len je zatlačená do úzadia rozkošnou Lily Collins. Mne to nevadilo. Divadelnú poetiku Tarsema Singha začínam mať čím ďalej tým radšej. 5*

ZLO (r. Peter Bebjak)
Po strašnom Immortalitas, je tu ďalší slovenský horor. Tentoraz naozajstný. Found fotage formát, Zlo v pivnici a „traja pátrači“ na jeho stope... Klišé ? Hej. Tvorcovia sú si toho vedomí a tak prepašovali do filmu zopár chytrých narážok a vtipov. Zároveň nám však servírujú nadpriemerne natočený horor (na slovenské pomery až vynikajúci!) s dobrou atmosférou – lebo niečo majú napozerané a vedia, čo k tomu patrí. Prosil by som viac takýchto slovenských filmov, samoúčelných dramatických sračiek  bez zmyslu mám už po krk.

 
BOJOVÁ LOĎ (r. Peter Berg)
Ďalšie akčné B-čko. Ďalší 100x prežutý námet. Plus klon Transformerov. No a čo?! Má to skvelý soundtrack, hlavu aj pätu a hlavne je to napínavé a baví to. Vlastne jediné čo mi prekážalo bol nesympatický hlavný hrdina. Čisté guilty pleasure.

No a tu si dáme pauzu. Mám totiž nachystaných 22 filmov a ako ste si všimli, dorazili sme do polovice. Ale zaujíma ma váš názor na tie filmy. Videli ste ich? Zaujali vás?

6 komentárov:

  1. ďuri pekný pokus o to vyvolať tu diskusiu, hádam sa podarí :) a ak nie, budeš mať aspon jeden koment, ktorý je aj tak odveci :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ja ti tiež hodím komentár. Veľa z tých filmov som nevidel, ale ak bude čas tak zneužijem tento malý zoznam a niečo si mrknem. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Skús, možno ťa tiež budú baviť;)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Hlúposť, hlúposť, hlúposť, hlúposť, hlúposť, hlúposť, Žena v čiernom môže byť, hlúposť, hlúposť, hlúposť, hlúposť:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A hele, Jožo a jeho totálny nezmysel pre žánre a filmy sa dostavil :)

      Odstrániť