utorok 22. januára 2013

Čo ste nevedeli o ILLUSION

V Novej Bani existuje jedno nie práve malé kresťanské spoločenstvo, ktoré vydáva vlastný časopis pod názvom PodNebie. V poslednom, januárovom, čísle sa objavil rozhovor s niektorými členmi nášho malého amatérskeho štúdia. Avšak, neobjavil sa tam celý! Kompletnú verziu vám "exkluzívne" prinášam ja! Nájdete ju aj na našej stránke aj na mojom blogu.

Odpovedali: Juraj Búry, Filip Búry, Jozef Gulai, Filip Gulai a Kristián Balco. Pýtala sa (a rozhovor napísala) Margarétka Mašírová. Uverejňujem ho s jej dovolením.


Otázka prvá: Ako vznikol nápad natáčať filmy a prečo ste sa rozhodli práve pre toto? Kto s tým prišiel?
Juraj Búry: Asi ja, to sa už presne nepamätám. Ale viem, že som to chcel od malička. Nuž a jedno leto som mal ruku v dlahe, čas vymýšľat a Paľo mohol z domu zobrať kameru. Ďalej to už išlo samo.
Filip Búry: No, prišli sme s tým tuším ja a brat. To sa zrodilo už v detstve, ako malí sme chceli natočiť horor o múmiách :D
Kristián Balco: Tak to neviem... Prišiel s tým určite Juro... Ale, čo mi pamäť siaha si nepamätám na to ako sa sformovala tá myšlienka.
Jozef Gulai: Prvý s týmto nápadom ma oslovil Juraj Búry – náš režisér . Nemal čo robiť v lete a spolu s Paľom Kováčom prišli k tejto myšlienke, že by to mohla byť celkom sranda. Mne sa to spočiatku zdalo ako blbosť , ale potom sa mi to zapáčilo , šiel som do toho a vôbec neľutujem.
Filip Gulai: Na začiatku všetkého boli Palo Kováč a Juro Búry, keď na jar v roku 2007 predabovali jednú známu rozprávku. Tam vznikol aj náš pôvodný názov Warené domáce video. Potom to už išlo všetko akosi spontánne. Na leto sme sa dohodli, že by sme mohli nielen dabovať, ale aj niečo natočiť. A tak vznikol náš prvý film – Kliatba mesta Ragnarok (niektorí to voláme aj Klitba). Neskôr sme sa premenovali na Illusion - freelance film studio a tak sa voláme dodnes.


Otázka druhá: Aké boli začiatky? Ste radi, že ste sa vydali po tejto ceste, alebo by ste sa už druhýkrát do toho nepúšťali?
Juraj Búry: Uplne začiatky boli vtipné, potom to už bolo trochu ťažšie ale „zohrali sme sa“. Druhýkrát by som do toho určite išiel ale nie som si istý, či s tými istými ľuďmi (teda, pri niektorých úlohách, v niektorých filmoch a tak).
Filip Búry: Začiatky boli ako ináč náročné a skúšavé, ale určite by som šiel do toho znova, to sú zážitky do smrti :)
Kristián Balco: Začiatky? Vtipné. Bola to taká zábava cez leto. Natáčalo sa, bola sranda. Šiel by som do toho určite aj druhý krát. :)
Jozef Gulai: Začiatky boli zaujímavé. Náš prvý film sme nemali žiadny scenár a iba režisér mal kompletnú predstavu o čom to bude (možno ani on nie ) Učili sme sa hraniu, narábať s kamerou, strihom a vecami, ktoré súvisia s nakrúcaním filmu. Na premiére sme mali celkom dosť ľudí a aj keď nikto deju nepochopil, všetkým sa páčil. Nášmu hereckému štábu sa tiež zdal náš prvý výtvor super a to nás nakoplo k tomu, že o rok natočíme niečo ďalšie.
Filip Gulai: Začiatky boli také, že sme to vlastne nemali takmer vôbec premyslené. Len sme natáčali, aby potom z toho vznikol nejaký film. Spočiatku to bolo len také využitie voľného času v lete. Až nesôr sme to začali brať možno aj trocha vážnejšie a profesionálnejšie. Dokonca aj scenár sme mali napísaný vopred .
Ja osobne som veľmi rád, že sme s týmto začali. Dalo mi to veľa vtipných zážitkov, na ktoré vždy rád spomínam a taktiež aj nejaké tie herecké skúsenosti do budúcna . Najradšej mám tú chvíľu, keď si pozriem celý zostrihaný film. Ten pocit spokojnosti s dielom, ku ktorému som mohol priložiť aj ja pomocnú ruku, je na nezaplatenie.


Otázka tretia: Aký ste tím? Vychádzate spolu dobre? Spolupracujete?
Juraj Búry: Uf, ťažko povedať. Poďla toho čo si pod tým predstavíš. Tím sme dobrý, pracuje sa nám dobre, ale keď sa zíde na pľaci viacej ľudí, alebo Jožo a Sebo, už to nejde tak ľahko a tým sa rozpadá.
Filip Búry: Sme partia kamošov už neskutočné roky takže spolu musíme vychádzať dobre :) ináč by to nešlo
Kristián Balco: Nie :D. Ako, pri natáčaní je to dosť zaujímavé. Organizácia minimálna :) (aj keď z filmu na film sa to zlepšuje). A navyše každý deň počas natáčania vnikne konflikt Juro vs. niekto. Ten niekto je väčšinou Jojo Gulai ml., ale občas sa podarí aj niekomu inému alebo rovno všetkým :) Tažšie to bolo napríklad pri filme Symbol, keď ten záujem o natáčanie nebol rovnaký zo strany všetkých. Ale pri Životoch na hranách to bolo oveľa lepšie, lebo to bol výmysel viac-menej všetkých.
Jozef Gulai: Tím sme vynikajúci. Väčšina sa poznáme odmalička, takže si rozumieme profesionálne aj ľudsky. Vďaka tomu je pri natáčaní kopa srandy. Pravdaže sú aj chvíľe ťažšie, keď už má niekto toho dosť. Väčšinou je to náš režisér (oprava: VŽDY je to náš režisér)
Filip Gulai: Tím sme podľa mňa dobrý, ale tak jasné, že boli chvíle, keď sme všetkého mali plné zuby. Boli krízy, keď sme sa chceli na všetko vykašľať , ale ono to bolo len také chvíľkové. Spolupráca aj napriek týmto konfliktom je medzi nami dobrá. Keď sa nevieme zhodnuť, nastáva demokratické hlasovanie, kde väčšina svojím rozhodnutím prevalcuje menšinu .


Otázka štvrtá: Čo všetko ste už natočili? Aké sú ohlasy na vaše filmy?
Juraj Búry: Fantasy, krimi, dobrodružné... všetko s nádychom komédie. Ako kedy, ale poväčšine kladné.
Filip Búry: No... natočili sme 4 filmy, i keď môj brat sa priznáva len za 3 :D... ale ja som hrdý aj na začiatky...
Kristián Balco: No, sú to 4 filmy, aj keď ten prvý, Kliatba mesta Ragnarok s odstupom času prestáva byť vnímaný ako film. A ešte aj nejaké krátkometrážne projekty. Ohlasy sú väčšionu pozitívne. V tom zmysle, že prichádzajú od ľudí, ktorých poznáme a tí nás predsa nebudú urážať :). Každopádne, aj keď sme sa zatiaľ točili výhradne vážne žánre, stretávame sa skôr s reakciami: „Kámo, riadne som sa nasmial. :D To nemalo chybu. A tá Sebova smrť. Čo si... To mu vyšlo. :D"
Jozef Gulai: Náš prvý film je fantasy pod názvom Klitba mesta Ragnarok (naschvál som napísal klitba, to pomenovanie z určitého dôvodu zľudovelo medzi štábom), druhé dielo bol akčno-mafiánsky film Život na hrane, potom sme natočili dobrodružný film Symbol a náš posledný počin bol Život na hrane 2: Dve tváre. Myslím, že ľuďom sa naše filmy páčia a väčšinou máme pozitívne ohlasy. Pravdaže nájdu sa aj kritici, ale to nám nevadí, keďže my to natáčame len pre radosť a preto že nás to baví.
Filip Gulai: Uf, je toho dosť. Až 4 filmy. Ako prvý bol film – Kliatba mesta Ragnarok. Potom Život na hrane 1, Symbol a teraz najnovší je Život na hrane: Dve tváre. Ohlasy sú viac-menej dobré. Ja som rád, keď naše filmy ľudí pobavia. Viem, že kvalita nie je nejaká super, ale ako amatéri sa to snažíme robiť najlepšie ako vieme.


Otázka piata: Ktorý film považujete za svoj najväčší úspech/najlepšie odvedenú prácu?
Juraj Búry: Asi Dve tváre, ale ja som viac-menej spokojný aj so Symbolom. Natočiť dobrodružný film bol vždy môj sen.
Filip Búry: Tak v poslednom (Život na hrane 2) som bol najkrajší :) ale najviac som sa namakal na Symbole, hromada odmakaných rekvizít, super kaskadérske kúsky....
Kristián Balco: Život na hrane: Dve tváre. Čo sa týka kvality, jednoznačne :)
Jozef Gulai: Za najväčší úspech vždy považujeme náš najnovší film. Oproti predchádzajúcemu sa nám zdá po každej stránke o triedu lepší. Napríklad po natočení nášho prvého filmu Klitba mesta Ragnarok, sme si mysleli, že je úžasný. Dnes sa k nemu niektorí už nepriznávajú (i keď ja som naň stále hrdý). Vsúčasnosti je náš najlepší film Život na hrane 2: Dve tváre.
Filip Gulai: Tak ja osobne tento posledný – Život na hrane: Dve tváre. Hlavne kvôli tomu, že kvalita našich filmov rastie s každým novým filmom. Takže logicky som najspokojnejší s týmto najnovším. Najlepší je od hereckých výkonov až po efekty. Teda vo všetkom. Tým ale nechcem povedať, že ostatné filmy sú zlé. Odporúčam pozrieť si aj tie a to v poradí od najstaršieho filmu po najnovší. Tak uvídíte ako sme sa zlepšili.


Otázka šiesta: Viaže sa s natáčaním mnoho vtipných príhod, alebo skôr stresových situácií?
Juraj Búry: Všetky moje stresové situácie sú pre ostatných vtipné príhody. A je ich dosť. Ale z odstupom času mi to celé pride akési absurdné. Na kľúčovú scénu neprídu správny hercy, scéna kde má byť aspoň 15 ľudí a 20 minútová prestrelka je nakoniec trojminútové pobehovanie piatich chalanov a podobne.
Filip Búry: Pre môjho brata stresové situácie :D Pre ostatných veľa vtipných zážitkov :D
Kristián Balco: Stres? Kdeže :D Práve naopak... Niekedy až priveľa vtipných príhod, čo však aj niekedy významne negatívne ovplyvňuje kvalitu práve natáčaných scén. :)
Jozef Gulai: Jasné, počas celého natáčania je sranda.Hlavne keď sa točia scény so Sebastiánom Š., vtedy sa síce natáčanie o dosť natiahne, ale aspoň máme materiál do najvtipnejších momentov, ktoré máme vždy zhrnuté v bonusoch pri každom filme. Asi náš naj zážitok bol, keď sme na parkovisku oproti nášmu domu točili jednu mafiánsku scénu kde jeden z hercov ležal na zemi a 4 ďalší v čiernom okolo neho stáli (točili sme mafiánsku popravu ). A niekto na nás zavolal mestských policajtov. Potom sme im museli vysvetlovať, že to je len hrané.
Stresujúce chvíľe máme vtedy, keď máme natáčať nejakú scénu s veľa dôležitými hercami a neprídu všetci. Vtedy musíme improvizovať. Taktiež stresujúco-zábavné je, keď pred každým začiatkom natáčania nového filmu tipujeme kedy to s nami režisér už nevydrží a bude to chcieť celé zabaliť. Zatiaľ pri každom filme sme mali takýto okamih keď to bolo na hrane s dokončením.
Filip Gulai: Tak tu by som povedal, že často aj tie stresové situácie boli vtipné. Jeden mal z toho stres a ostatní srandu J, ale všeobecne tých vtipných zážitkov bolo mnoho. (staral sa o ne hlavne jeden náš člen štábu, ktorého úsmev sa musel mihnúť v každom filme J) Niektoré takéto situácie z natáčania sa nachádzaju aj na DVD ku každému filmu.


Otázka siedma: Majú vaše doterajšie filmy nejakú spoločnú podstatu/skrytý odkaz, alebo sú natáčané nezávisle od seba?
Juraj Búry: Každy film ma v sebe aspoň nejakú banálnu myšlienku typu „je dôležité sa obetovať“ a pod. Lenže ako celok nemajú asi žiadnu, scenáre píšem za účelom pobavenia. Aj mňa, aj nás, aj publika.
Filip Búry: Okrem Životov na hrane na seba nenadväzujú, ale v každom je na začiatku nejaký odkaz na predošlý- skrytá reklama- treba ju len nájsť.
Kristián Balco: Na to je odborník Juro, ale tak Život na hrane a Život na hrane: Dve tváre ako už sám názov napovedá majú veľa spoločného. :) Ostatné, okrem hereckého obsadenia ani nie :).
Jozef Gulai: Z našich filmov jedine Život na hrane má pokračovanie, ostatné filmy sú samostatné. Do každého filmu sa však snažíme zakomponovať nejakú kresťanskú myšlienku, kedže sme všetci
kresťania. Niekedy je jasne viditeľná, niekedy ju treba nájsť. Napríklad hlavné motto nášho posledného filmu bolo: „Kto seje vietor, zožne búrku“.
Filip Gulai: To s tými odkazmi asi najlepšie vie náš režisér. Ale snažíme sa dať do každého filmu nejakú hlbšiu myšlienku. Dúfam, že diváci ju v našich filmoch aj nájdu .


Otázka ôsma: Aké sú vaše vízie do budúcnosti? Plánujete nejaké nové filmy?
Juraj Búry: Samozrejme, mnoho ale nechcem prezradzovať keby to nevyšlo. Jediné čo je isté je tretí diel Životu na hrane ale kedy ho budeme točiť naozaj neviem.
Filip Búry: Až raz bude čas, tak určite budú.
Kristián Balco: Ja osobne by som bral nejakú tanečnú operu s kriminálnou zápletkou, ale momentálne sme v štádiu, keď nevieme zohnať dobrého sopranistu. Juro však chcel točiť nejakú komédiu, že "Chalani na chate". Viem, že to už má napísané a má vybraných aj nejakých hercov.
Jozef Gulai: Plány sú, chceli by sme natočiť Život na hrane 3, ale ja už o tom pochybujem. Už nemáme toľko času cez leto ako predtým, a preto máme problém sa zísť, keďže každý je niekde porozliezaný. Taktiež sme prišli o jedného člena, ktorý vstúpil do seminára a na točenie už asi nebude mať čas.
Tento rok sme síce tiež niečo natočili, avšak to bude len na súkromné účely alebo na vyžiadanie, keďže nejde o nijaký film ale skôr o „reality“ videá z našej týždennej letnej stanovačky, keď sme išli pešo z Divína až na Novú Baňu.
Filip Gulai: Keďže už cez leto toľko volného času nemáme, tak aj filmy natáčame menej. Kedysi sme sa tomu venovali každé leto, ale posledné dva roky sme už nenatočili nič. Život na hrane: Dve tváre, ktorý je najnovší, sme vlastne točili pred dvoma rokmi. Určite v budúcnosti natočíme niečo dalšie. To, že sme dlho nič nenatočili, ale neznamená, že sme nečinní. My, partia Illusion, podnikáme aj rôzne dobrodružné výlety po Slovensku, ktoré si starostlivo archivujeme na kameru a ktovie, možno raz vyjdú aj zostrihané na DVD.


Otázka posledná: Na záver, chceli by ste niečo odkázať ľuďom, ktorí práve čítajú tento článok?
Juraj Búry: Sledujte veľa filmov / čítajte veľa kníh, aj takých čo sú mimo vašu „konfortnú zónu“, čo by ste si možno nepozreli/ neprečítali, premýšlajte nad nimi, odôvodnujte sebe, alebo kamošom, prečo sa vám páčia/nepáčia. Brúsi to vkus a rozširuje pohľad na svet (čo by sa niekotrým naozaj zišlo).
Filip Búry: Pán Boh pomáhaj! :)
Kristián Balco: Ani nie... Nič seriózne ma nenapadá.
Jozef Gulai: Aby si pozreli naše filmy a hlavne aby sa pri nich zabavili. Veď sú natáčané pre radosť. Kto by sa o nás chcel dozvedieť viac, nech si klikne na našu web stránku illusionffs.sk. A kto by sa chcel ku nám pridať nech sa kľudne ozve, potrebujeme ľudí na „odstrel“.
Filip Gulai: Milí čitatelia, ak ste už videli naše filmy a páčili sa Vám, sme veľmi radi, že sme Vám mohli priniesť radosť. Veď radosť rozdávaním rastie . Tí, ktorí ste ich nevideli, odporúčam, pozrite si ich. Neoľutujete. A ešte by som chcel povzbudiť tých, čo majú záujem hrať v nejakom budúcom filme, nech sa nám ozvú. Privítame každú novú posilu v našom štábe.

Dúfam, že vás to pobavilo. :) Rovnako ako nás baví chystať nové a nové filmy.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára