Ja zvyčajne utekám za autobusom.
Neviem, kam ma má doviezť, viem však, že je to dôležité. Vždy mi ujde pred
nosom. Alebo sa ma pokúšajú otráviť kamoši kdesi uprostred lesa. Jednoducho také
normálne veci. Nenormálne mám príliš rád nato, aby ma desili.
Dávid sa bojí podivného tieňa
zakrádajúceho sa za ním a ešte viac sa bojí pádu. Nie bežného pádu, po
ktorom v snoch začnete lietať alebo sa zobudíte. Toho, keď padnete do
limba a stojíte potom sami v temnote. Nemá rád keď padá, zlyháva
a stráca kontrolu. Preto Dávid navštevuje terapeuta. Dávid je hrdina
nezvyčajného slovenského filmu – Orfeovej piesne.
Orfeova pieseň pôvodne vznikla ako
študentský film, bakalárska práca mladého nádejného režiséra Romana Gregoričku
podľa scenára rovnako mladého a nádejného Pavla Chodúra. A teraz
príde to najzaujímavejšie – vznikla na motívy komiksovej poviedky „Strach
z pádu“ z cyklu Sandman od Neila Gaimana. Áno, Slováci adaptujú
komiks od samotného kráľa súčasnej fantastiky. Robia to výborne. Paradoxne aj
tak nemôžu svoj film premietať v kinách a Gregorička musel
z VŠMU (ne)dobrovoľne odísť. Irónia.
Orfeova pieseň je krásny filmík.
Jednoduchý a krásny. Šikovne balansuje medzi temnou fantasy s hororovými
prvkami a drámou. Na malom priestore sa tvorcom podarilo vytvoriť spleť
reality a snov, to vnútorné vytiahnuť na povrch. Psychológia sa stretá so
symbolikou. Dávid prenasledovaný svojou nočnou morou sa rozhodne zo svojho
strachu vypísať. Napíše divadelnú hru o Orfeovi, o antickom hrdinovi,
ktorý zostúpil až do Podsvetia, aby zachránil svoju lásku. Dávid je opačný
prípad. Stúpa na vrchol, ale bojí sa, že z neho padne. A v momente,
keď je všetko stratené, stretá tajomnú postavu Morfea, boha snov. Viac sa
o tom neoplatí hovoriť, film trvá len 40 minút a nechcem vám ho
pokaziť.
Keďže predloha bola „prikrátka“,
autori obohatili príbeh o vlastné línie a rozšírili ho. Risk ale
vyšiel, postavy a motivácie fungujú a príbeh je plynulý. Až si
prajete, aby to bolo dlhšie. Dokonca sa im podarilo pretaviť nevýhodu
slovenskej kinematografie – vyumelkovanosť výrazu a obrazu – na svoju
stranu. Obrazy filmu sú čisté, vždy kompozične vyvážené. Pôsobia teda ako
rozpohybované komiksové okienka. Hocikde inde by to prekážalo, tu je to však v
poriadku.
Jediná vec, ktorá by sa dala filmu vytknúť,
sú slabšie efekty. Ale vzhľadom na to, že ide o študentský film a na
Slovensku ešte „neprebádanú“ technológiu, dá sa to zniesť.
Zdá sa, že sa nám tu zrodilo šikovné
filmárske štúdio so záujmom
o fantastiku. Len škoda, že v jeho snahe ho asi zbrzdia
financie. Dúfajme, že nie, SPYGER ARTS má ambíciu aj potenciál dostať nás na
filmovú mapu Európy.
Nie je však isté, či to bude
s Orfeovou piesňou. Tento film sa totiž zatiaľ nedostal do bežnej
kinodistribúcie. Problémom sú autorské práva. Gaiman ich odklepol (a to si
postavu Morfea stráži), avšak práva na komiks vlastní aj vydavateľstvo DC,
ktoré aktuálne buduje vlastný filmový vesmír po vzore MARVEL-u. Určite nevypustí
práva na jeden z ich najpopulárnejších charakterov mimo neho. A tak
je nevyhnutné nájsť si inú cestu k divákovi. Premietania na fanúšikovských
zrazoch, vo filmových a študentských kluboch. Rozdávanie DVD na akciách
zadarmo. Alebo ako príloha k marcovej Pevnosti (č. 03/2014). Tam môžete na
Orfeovu pieseň naraziť. Keďže ide o naozaj podarený slovenský film,
neprepásnite to. Oplatí sa.
A teraz všetci čakajú na výplatu. |
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára