Najromantickejšie príbehy
sú tie nešťastné. Tristan a Izolda,
Rómeo a Júlia, Antónius a Kleopatra, Nezabudnuteľná
cesta s Mandy Moore, Osudový
dotyk, Buffy a Angel... Twilight
nie. Twilight
končí až príliš sladko. Najsmutnejšie osudy sú tie na ktoré sa zabudne.
Podľa Vergília Rímsku
ríšu založil Aeneas. Podarilo sa mu ujsť z Trójskej vojny a po dlhých
útrapách doraziť do Itálie. Kruh sa uzavrel, keď o niekoľko storočí
Rimania dobili Grécko. Samozrejme, že je to legenda, propaganda a fantázia
starovekého básnika. Ale aj v tejto legende je niečo dôležité
a zásadné. Hovorí o tom, čo znamená stratiť a znovu nájsť domov
a aké ťažké je pre muža byť zodpovedným vodcom. Pre viacej informácií si
treba Eneidu prečítať.
Vergílius však zabudol na
niečo podstatné. Každý národ nepotrebuje len „otca“, ale aj silnú „matku“.
Deanerys Targarien by nám o tom mohla rozprávať, Vergílius nie.
Našťastie máme Urshulu K.
LeGuinovú, vynikajúcu a oceňovanú autorku klasickej fantasy.
Antropologičku, religionistku a feministku. Nie tú feministku, ktorá sa
chce búriť a ovládať, ale tú feministku, ktorá si skutočne uvedomuje, čo
znamená byť ženou v mužskom svete. Jej knihy nie sú akčné, ale sú poetické
a hlboké. Skutočne nádherné a kvalitné čítanie. Veď Čarodej Zememorí patrí medzi klasiku
žánru.
Ursula K. LeGuin |
Podľa legendy je matkou
rímskeho národa Lavinia, latinská princezná, ktorá je u Vergília spomenutá
asi v dvoch vetách. Dejiny si ju pamätajú, ale je len duchom, telom bez
hlasu. LeGuinová jej vo svojej knihe tento hlas dáva. A dáva jej viacej.
Skutočný život od narodenia po smrť. Čitateľovi predkladá krásny poetický
príbeh o silnej žene, ktorá napriek nástrahám, politikárčeniu a jej
postaveniu v spoločnosti, chytí svoj osud do vlastných rúk. Nie, nevytvára
si nový, a to je na tom to najzaujímavejšie. Ona bojuje za ten osud, ktorý
jej bol predpovedaný básnikom, ktorý umrie až pár storočí po nej. Lebo niekedy,
keď chceme byť skutočne šťastní a slobodní, musíme sa podriadiť okolnostiam.
Napriek tomu ide o tragický osud. Nie preto, že by nezískala svojho vyvoleného,
ale preto, že s ním bola prikrátko. Pre to, že si vytrpela mnohé
a zabudlo sa na ňu. V LeGuinovej romanticko-historickej vízií sa
stala matkou najmocnejšej ríši v dejinách a napriek tomu si
nevyslúžila svoje miesto v podsvetí. Lebo dejiny vtedy písali muži.
LeGuinovej štýl je
pomerne osobitný. Ako som už spomenul, je nesmierne poetický a to ako
pracuje so slovami nepokazí ani preklad, ktorý miestami pôsobí ťažkopádne
a nepatrične. Jej príbehy sú pomalé, často je až príliš opisná, ale deje
sa tak v záujme postáv. V jej prózach nenájdete jediný plochý
charakter, jej hrdinovia pôsobia živo a skutočne, nešuštia papierom
a čitateľ potom naozaj prežíva ich príbehy s nimi. Jej svety sú pestré a skutočné. Je to aj
preto, lebo šikovne kombinuje historické fakty s fantastickými motívmi.
Výsledok silne romantizuje, ale nepreháňa to, všetko to pôsobí prirodzene
a zapadá do seba. Takto sa robí skutočne kvalitná literatúra, nie remeslo
ale pravé umenie.
Čítať LeGuinovú nie je
ľahké. Ale stojí to za to. Odmenou je silný a dojemný príbeh, ktorý sa
zapíše hlboko do duše. Za seba môžem povedať, respektíve napísať, že Lavinia
patrí medzi najkrajšie knihy, aké som mal česť čítať. A ak nemáte chuť na
starovekých Latinov, skúste siahnuť po spomínanom Čarodejovi Zememorí. Alebo po
knihách Patrika Rothfusa. Píše podobne a úplne inak, je viac prístupnejší
a zároveň rovnako kvalitný. A obaja sú hlavne veľmi ľudský.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára