Keď niečo píše Alan Moore, komiksová legenda stojaca za
Strážcami alebo Ligou výnimočných, vždy to vyvolá vlnu kontroverzie. Jeho
príspevok do Batmanovskej mytológie vyvoláva dodnes mnoho otázok. Naozaj Batman
na konci zaškrtil Jokera? Patrí to do oficiálnej línie? Killing joke,
u nás preložené ako Kameňák (čím sa rozkošná slovná hračka stratila, hoci
preklad je to dobrý) patrí teda medzi Zlatý fond superhrdinského komiksu
a jeho animovaná adaptácia bola veľmi očakávaná. Robí česť svojej
predlohe?
Na prvý pohľad to nemusí vyzerať katastrofálne. Za réžiu je
zodpovedný Sam Liu, ktorý má na konte už nejaký ten superhrdinský animák,
vrátane skvelého Batman: Year One, či zaujímavej Justice League: Gods and
Monsters. A keďže ide o Killing joke, tak scenár nedostal len nejaký
B-čkový „pisálek“, ale Brian Azzarello. Ten Azzarello, ktorý napísal Jokera, má
na svedomí 100 nábojov, celkom slušný run v Hellblazerovi či Lexa Luthora:
Muža z oceli, ktorého aktuálne dostať v obchodoch.
Azzarello je skúsený komiksový scenárista a na filme je
to vidieť. Dialógy sú čisté, jasné a k veci. Nemáme tu záber navyše,
všetko je viazané k tomu, čo sa deje. Originálnu predlohu nemení, práveže
z nej dôsledne odpisuje, a tak nie je samotná poviedka Killing joke
nijak pozmenená, alebo upravená. Atmosféra z nej sála a diváka
dokonale pohltí. No i tak film vyvolal vlnu kontroverzie.
V prvom rade, Killing joke tvorí len časť minutáže.
V prvej polhodine sa divák zoznamuje s Barbarou Gordon alias Batgirl
a jej vzťahom k Batmanovi, ktorý je, na rozdiel od komiksu, trochu
intímnejší ako by mal byť. Prirodzene, fanúšikovia na to reagujú a väčšinou
sa im to nepáči. Nechápem prečo, Batgirl je sexi a na plátne si svoj
románik zaslúži. No i tak predstavuje problém. Prvá polhodina je totiž
príhoda rozprávaná z jej pohľadu, ďalšia poviedka, ktorá nám naťahuje
stopáž. Jej účel je pravdepodobne prehĺbiť emočnú previazanosť publika
k nej samej a dať Batmanovi dôvod, prečo by mal Jokera chcieť zabiť.
Batman však ten dôvod nepotrebuje a previazanosť Batgirl s druhou
polovicou filmu je pomerne vágna. O to vypuklejšie to pôsobí na úrovni
textu a atmosféry.
Prvých 30 minút je síce zaujímavý akčný príbeh, ktorý však
s Killing joke nemá nič spokojné. Dialógy sú v ňom moderné a svižné,
idú priamo k veci. Azzarello sa pochlapil. Keby to bola samostatná
zápletka, obstála by a divák by ju zrejme ochotne prijal. Avšak potom sa
začne adaptovať Moore, prepisovať jeho text a atmosféra filmu sa náhle
zmení. Z akčného kúsku prudko prechádzame do noiru, ktorý je ťaživý
a o poznanie pomalší. I jazyk postáv sa zmení, zrazu je
kvetnatejší, hýri prirovnaniami, metaforami a slovnými hračkami. Výroky
majú viac vrstiev, filozofický podtón zaváňajúci Canusom (A jeho tézami
o absurdnom hrdinovi), uvažujúc o podstate šialenstva. Je to niečo úplne
iné ako v úvode filmu. Nehľadiac na to, že Batgirl tam nehrá takmer
žiadnu rolu. Návrat k jej linke v strede titulkov kazí celkový dojem
i ťaživú atmosféru. Zatiaľ čo jej príbeh je moderný, súboj Batmana
s Jokerom v opustenom lunaparku je temný a nadčasový.
Aký je teda verdikt? Killing joke sa veľmi snaží. Snaží sa
nerobiť hanbu predlohe, ale zároveň byť samostatným fungujúcim filmom. Diváka
dokáže stiahnuť a pohltiť, no rozpačitého pocitu ho nezbaví. Tam, kde
adaptuje priamo Moora, robí to otrocky a nesnaží sa
o reinterpretáciu. Čo nie je na škodu, lebo ide o výnimočne
dobrý kúsok. No umelo pridaná linka s Batgirl narúša atmosféru. Killing
joke pôsobí ako dva rozdielne filmy spojené dokopy nasilu. Miestami aj animácia
zaškrípe. No napriek tomu sa naň dá dívať a dá sa i užiť. Je to iný
Batmanovský film na aké sme zvyknutý. Je pomalší, menej akčný a viac stojí
na dialógoch. Kvôli svojej nejednoznačnosti neprekonáva už kultový dvojdielny Návrat
temného rytiera alebo Under the Red Hood, avšak stále je to lepšie, ako celá
trilógia o Batmanovom synovi.
80%
Asi se podívám. Po Under the Red Hood jsem od DC animáků utekl, tohle vypadá jako malej důvod, proč se k nim vrátit. Dík za recenzi.
OdpovedaťOdstrániť