Keď som vyšiel z kina, mal som s týmto filmom
jeden filozofický problém, ktorý síce bol adresovaný, ale ja som to prehliadal.
Po zrelej úvahe som však dospel k názoru, že daný problém viac vypovedá
o mne a mojom pohľade na svet, než o filme samotnom. A to je
dobre, lebo to, že ma Arrival donútil nad tým premýšľať, svedčí, že reže pod
povrch. Možno nie hlboko, ale reže.
Arrival (réžia Denis Villeneuve), u nás ako Prvý
kontakt, zobrazuje kontakt s cudzou mimozemskou civilizáciou. Rieši to do
detailov, od problémov s atmosférou, infekciami až po komunikáciu.
A nie, komunikácia nebude možná za pomoci všeobecne platných matematických
a fyzikálnych zákonov. Tu nám bude musieť pomôcť humanitná veda.
Lingvistika. Lebo ak sa chceme baviť v nejakých vzorcoch, musíme najskôr
mať stanovenú semiotickú sústavu tých vzorcov, líniu uvažovania či zistiť
schopnosť mimozemšťanov uvažovať abstraktne. Znie to nudne, ale nie je. Film sa
nezaťažuje zbytočnou a nudnou expozíciou. Keď na ňu dôjde, tak je podávaná
prirodzene, v malých dávkach a zrozumiteľne. Arrival je inteligentný,
ale nesnaží sa diváka prechytračiť (podobne ako napríklad Interstellar).
V momente, keď sa môžete stratiť, film vám pomôže. Nevýhoda tohto postupu
je, že pointu pochopíte skôr ako treba.
Napriek tomu to neprekáža. Film má dostatok vrstiev
a pointa je len jednou z nich, druhou je samotný príbeh. Arrival
nepotrebuje akciu aby budoval napätie. Tieto dve veci totiž nie sú to isté.
Akcie je tu teda minimum, ale napätia mnoho. A práve to je to, čo nás núti
ho sledovať. Medzi postavami je budovaný prirodzený a logický konflikt,
ktorý šikovne eskaluje i cez dialógy alebo jednoduché dianie. Všetci však
vieme čo je v stávke.
Asi nám je všetkým jasné, že toto scifíčko bude viac
o nás samých – ľuďoch – než o mimozemšťanoch. Preto sa „vedecký
problém“ Prvého kontaktu začne prelínať s osobným. Vtedy naplno nastupuje
melodramatickosť, ale opäť je nenásilná a atmosféricky dokonale zvládnutá.
Tak ako celý film. Od hercov, strihu, kamery až po hudbu. V zásade mu nie
je čo vytknúť. Ak má niekto divácky problém pri sledovaní Arrivalu (napríklad,
že ho nudí), vypovedá to viac o vkuse diváka, než o kvalitách filmu.
Mám chuť Arrival porovnávať s Interstellarom, ale bolo
by to nevhodné. Nolanove dielo je oproti tomu Villeneuvemu hlučné, pridlhé,
ukecané a na úrovní emócií takmer vulgárne. Arrival pripomína (hlavne
vizuálom) skôr Ex Machinu. A to je dobre. V prvom rade predstavuje
oddych od súčasnej filmovej produkcie plnej výbuchov, rýchleho strihu
a postmoderného ironického odstupu. Je to niečo, čo sa často nevidí.
Ponúkla hĺbavý divácky zážitok, ktorý nemusíte vedieť oceniť, ale vyhnúť by ste
sa mu nemali.
100%
100%
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára