Predstavte si, že každá vaša vášeň, každý hriech, ba i len
myšlienka naň by bola ostatným na očiach. V podobe dymu stúpajúceho
z vašich pórov. A teraz si predstavte, že by to tak bolo u každého
človeka. Ako by to ovplyvnilo svet? Hlavne, ako by to ovplyvnilo viktoriánske
Anglicko? O tom rozpráva kniha Dym
od Dana Vyletu. Nový „steampunkový román“, ako ho niekde označili, až na to, že
to nie je steampunk, ale skôr alternatívna história.
Dym je zvláštna
kniha. Bez výčitiek by sa dala zaradiť do súčasnej vlny young adult literatúry.
Má na to všetky potrebné predpoklady. Mladých hrdinov, ľúbostný trojuholník,
dystopický svet i revolúciu. Samozrejme nechýbajú ani zlí dospelí či
vláda. Ale niečo je predsa len iné.
Na úrovni obsahu Dym pripomína prvý diel Temných hmôt – Zlatý kompas od Philipa Pullmana. Rieši
sa v ňom moc, hriech, spomínajú sa filozofovia a postavy putujú
nielen krajinou, ale i spoločenskými triedami, zatiaľ čo ich protivníci praktizujú
zakázanú vedu. Dym je možno dokonca vyspelejší ako Kompas. A inteligentnejší.
Veci nie sú jasné hneď od začiatku, narážky sú opatrné a nič nie je
čiernobiele. Nie v štýle Martina, kde sa každá postava správa ako hajzel.
Práve naopak. Všetci sa držia viac-menej na uzde, len ich motivácie a racionalizácia
ich vlastných zlyhaní odhaľujú ich temné úmysly. Oproti tomu sa aj kladné úmysly
môžu ocitnúť zahalené v zakázanom dyme.
Román, intelektuálna šaráda, funguje ako umelecká esej na tému
ľudskej povahy. Myšlienkový experiment, ak chcete. Bez čiernobieleho
rozuzlenia. Mená ako Hobbes alebo Rousseau zaznejú v texte len raz a mimovoľne,
ale určite nie náhodou. Napriek tomu nemusíte byť študentom filozofie, aby ste
si Dym mohli prečítať. Autor sa nehrá na múdrejšieho, narážky netreba chápať.
Všetko v podstatné je včas vysvetlené v texte.
Dan Vyleta - autor |
No s formou rozprávania môže byť problém. Je pomalé,
rozvláčne. Autor buduje atmosféru tak, že sa sústreďuje na detaily. Preto prevládajú
opisy, našťastie plne funkčné. Vyleta sa tak isto rád ponára do duší a myslí
svojich postáv. Text – väčšinu času písaný autorským rozprávačom – je
pretkaný pasážami písanými z pohľadu prvej osoby, ktoré slúžia na jasnejšie
pochopenie osobných motívov alebo fungovania sveta. A nejde pri tom len
o prehovory hlavných postáv. Na svet sa dívame aj cez pohľad tých menej
dôležitých ľudí – podobne ako v Howeyovom Sile.
Z toho dôvodu škoda tých YA prvkov, ktoré, keď dostanú
priestor, spomaľujú už aj tak pomalé tempo. Pasáže, kde sa hrdinovia trápia
láskou, nie sú dlhé a našťastie ich nie je veľa (a nie sú ani zbytočne
prvoplánové – koniec koncov, ide o svet, kde je zakázané dávať najavo
emócie), ale až neznesiteľne sa vlečú. Taktiež pôsobia mierne nasilu, akoby si
ich tam želal vydavateľ, lebo je to módne. Našťastie, do vyvrcholenia knihy je
táto zápletka zapojená pomerne funkčne. Dym by však zo svojej podoby nestratil nič,
keby bola vynechaná.
Dym je náročná kniha. Je intelektuálna, opisná a nenáhlivá.
Čitateľov, ktorí budú za hlavnou témou hľadať akčný dej, to odradí – a miestami
právom. Náročná však neznamená zlá. Naopak, je dobré, že sa objavila kniha
cielená pre mladých, ktorá je výzvou. Ktorá núti premýšľať a nie je len
o čiernobielej revolúcii alebo gýčovej romanci. Možno sa nečíta najľahšie,
ale občas je dobré natrafiť na dielo, ktoré má skutočný presah a víziu. Pretože
autorská výpoveď, s ktorou sa dá diskutovať, je v súčasnosti skôr
vzácnosť.
80%
80%
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára