utorok 29. mája 2018

Diétny Tomb Raider

recnezia na film Tomb Raider 2018 (povodne zverejnená na Sarden.cz)


Lara Crof opäť dobíja tmavé sály tentokrát dobre vetraných kín. Hrá to na realistickejšiu strunu, inšpiráciu si berie hlavne z herného rebootu série z roku 2013. Výborná hra, hral som ju 2x a ešte minimálne raz budem. V novom filme však nájdeme narážky aj na iné diely série. Narážky však nestačia. Film musí vedieť fungovať i bez nich.


Nový Tomb Raider chce byť najlepšou doposiaľ natočenou videohernou adaptáciou. Je tu však malý problém. Máme tu Warcraft, ktorý bol predlohe čo najvernejší, a tak to odplašilo bežných divákov. Máme tu Princa z Perzie, ktorému úplne chýbalo čaro predlohy, a tak frflali fanúšikovia hier. Máme tu Assassin’s Creed, ktoré sa snažilo nehráčom vysvetliť, ako hra funguje a na príbeh sa akosi zabudlo. Tomb Raider si berie ponaučenie zo všetkých týchto prípadov; je to film pre nehráčov, hráči si z neho odnesú len vizualizované ikonické momenty.

Lenže Tomb Raider hry sú hlavne o akcií, o exotických lokalitách a o poetike B-čkových dobrodružných filmov. Hlavne ten rebootovaný Tomb Raider. Zombie Samuraji, šialený kult, ostrov plný ruín a pláž obsypaná vrakmi lodí zo všetkých období. Do toho adrenalínom nadupaná sekvencia na lanovke, či šplhanie po závratných výškach. A krv, veľa krvi, lebo keď chceme byť drsní, krv potrebujeme.
Film nič z toho nemá.
Ak ste teda hráč a čakáte epické a vizuálne bohaté dobrodružstvo o premene nevinnej archeologičky na drsnú ženskú s lukom a pištoľami, znovu si zahrajte hru. Film sa o to snaží, ale v snahe o realistickosť sa drží pri zemi. Endurance nie je výskumné plavidlo, ale rybárska loďka s jednočlennou posádkou. Yamatai je len skala v mori, lode z pláže zmizli, mesto tiež. Motív šialeného kultu stroskotancov filmárom očividne nestačil, bolo treba ich vymeniť za vojakov Trinity, ktorý na ostrove len táboria. Epický súboj na vrchole hory odpadá, Himiko je strčená v jaskyni. A tak ďalej. Film je len chudobnejším odvarom hry.

A pritom má všetko čo treba. Alicia Vikander dala Laru veľmi dobre, každý jeden pohľad jej veríme. Samotné predstavenie slečny Croftovej bolo veľmi nápadité a vypovedalo viac ako tony expozície. Akcia je síce občas neprehľadná, ale dostatočne presvedčivá. Herci sa snažia, hudba je úžasná.  Ikonické momenty sú zachované, naozaj sa dívame na premenu mladej baby na akčnú hrdinku. Problémom je len tona klišé, ktorá zaznievajú vždy, keď postavy otvoria ústa.  Prežitie ide bokom, na pretrase je opäť otcovský komplex. Hlášky sú prevarené. Film je nápaditý na všetkých nesprávnych miestach.
No v zásade je to príjemná popkultúrna jednohubka. Nie je to zlý film. Rozhodne lepší ako podivný Assassin’s Creed, voči nehráčskemu publiku je ústretovejší na rozdiel od Warcraftu. Len mu chýba šťava. Nemá jeden výraznejší zapamätania hodný moment. Nemá teda ďaleko od Princa z Perzie. O level ho aj predbehol, len je to chabé víťazstvo.
Tomb Raider nie je zlý film a veľmi by si zaslúžil dvojku (s ktorou aj ráta). Snaží sa a snaží sa veľmi. Bude aj chválený, má byť za čo. Avšak hráči môžu byť sklamaní, lebo epické Larino dobrodružstvo vykastroval na komornú bitku piatich ľudí v lesíku.
Nehráč sa zabaví, ale zabudne, lebo nie je čo si pamätať. Tomb Raider sa totiž drží pri zemi, v bezpečných vodách zabehaných stereotypov a PG13  náročnosti. Chýba mu jediný moment, ktorý by naozaj vyrazil dych.

60%

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára