Valí sa
to teraz odvšadiaľ, pomaly nejde otvoriť ani jogurt, aby v ňom nesedel
Robert Downey jr. v ikonickom brnení. Nesťažujem sa, len konštatujem a v duchu
sa pýtam, nakoľko je potrebný ďalší text o štvrtom filme s Iron
Manom? Rovnako ako aj iné články, kto chce, prečíta si ho, kto nie, ten ho
ignoruje, aj keby bol v populárnom magazíne. Tak, egocentrická chvíľka
skončila, naspäť k téme: Iron Man Three je podarený film ale nie spôsobom,
ako sme zvyknutí.
Môže za
to hlavne zmena režiséra a scenáristu - Jona Favreaua vystriedal Shane Black, ktorý predtým napísal
Smrtonostnú zbraň (to je ten film s Gibsonom nie Willisom), Posledného
skauta (to je s Willisom) a Kiss, kiss, bang, bang! (v tomto
účinkoval, pre zmenu, Downey jr.), kde si vyskúšal aj réžiu. Okrem toho
pracoval aj na ďalších chuťovkách. Diváci sú s týmito filmami
spokojní (ja hlavne s posledným menovaným), tak prečo by nemal siahnuť aj
na niečo nákladnejšie ako napríklad odštartovať ďalšie obdobie „Marvelovských“
filmov pod názvom Phase II?
V skutočnosti
je to väčšia výzva, ako sa zdá. Séria adaptácií Marvelu je totiž jeden filmový
experiment, ktorý mení pravidlá hry – vyžaduje si nový prístup k budovaniu
príbehu či hrdinov, a preto aj nový prístup vnímania od divákov (ktorý
nie je zaručený). Aby bola zachovaná súdržnosť vesmíru, nesmie prejsť žiadny
hrdina závažnejšou zmenou. Teda nesmie umrieť, prísť o ruku a tak
podobne. Napätie a tajomno sa teda vytráca, ostáva len atrakcia, triková jazda
na húsenkovej dráhe. Nemá a ani nás nezaujíma ´čo sa stane´ ale ´ako sa to
stane´. Príbeh je preto odsunutý na vedľajšiu koľaj, dôležité sú scény
a ich zábavnosť. Atrakcia. Bombastickosť. Dojem. Veci, čo ľahko vyšumia.
Kdesi
som čítal, že tento koncept je návratom k prvopočiatkom kinematografie,
k Meliésovi a jeho Ceste na mesiac, k podobným filmom, ktoré tiež
neriešili silu príbehu, ale chceli diváka očariť obrazmi, trikmi a lacným
úžasom. Či je to krok späť, alebo filmová revolúcia, nechám rozhodnúť iných.
Nie je to dôležité, pokiaľ to u divákov funguje.
Ako teda
k tomu bude pristupovať tvorca? Smerovanie nemôže zmeniť, ale môže sa
pohrať s očakávaniami diváka. To je presne Blackov prístup. Superhrdinské
klišé narušuje civilnejšími scénami, cynizmom a nadhľadom. V praxi to
vyzerá tak, že Iron Man je dospelejší ako boli Avengers, Tonymu pribudlo nielen
pár jaziev, ale aj nejaká tá psychická trauma. Keď však film získava príliš
čierne odtiene, príde zvrat, hláška, dialóg, proste niečo, čo ho v momente
odľahčí. (Častokrát v podobe čierneho humoru.)
Zmene sa
nevyhol aj koncept Iron Mana ako takého. Stark si, ako každý správny hrdina,
pred zavŕšením svojej cesty musí vytrpieť poriadny pád, ktorý si privodí sám.
Filmu to nechýba, je to tam zosobnené stratou svojich milovaných oblekov. Proti
súperom teda stojí sám, ozbrojený kreditkou, francúzskym kľúčom a jedným
drzým faganom. Low buget hero. Veľmi zaujímavá zmena pohľadu, ktorá poteší
i pobaví. A to nie je všetko! Film neustále búra ďalšie divácke
predpoklady: zo záporákmi je to úplne inak, ako čakáte, v závere zistíme,
že hrdinom je tu možno niekto iný a prekvapí vás aj silná a výrazná
kritika politiky USA. Black nedosahuje Whedonovej precíznosti, ale dôstojne
napĺňa odkaz z Avengerov.
K hercom
sa ani nevyjadrujem – tradične skvelí.
Vypýtalo
si to však svoju daň. Príbeh je jednoduchý a plochý (zachraňuje ho len, že
tvorcovia si tento fakt uvedomovali,
a tak sa dej netvári byť chytrejší ako v skutočnosti je a diváka
s udalosťami oboznamuje v momentoch, keď si ich aj on domyslí).
S hromadou logických dier. Na škodu je aj 3D formát, ktorý je síce
prítomný aj využívaný, len nejako mu chýba hĺbka, a tak ho čoskoro
prestanete vnímať. Ruka v ruke
s tým ide neprehľadná akcia. Sklame aj soundtrack, ktorý obsahuje silný motív
(podobne ako to bolo u Avengerov), lenže väčšinu filmu je nevýrazný
a ja som ho ani nevnímal (podobne ako to bolo aj u Avengerov).
Tak si
to teda zhrnieme: Iron Man Three je pulpový a brakový. Kto o tom
pochybuje, presvedčia ho (nielen) záverečné titulky odkazujúce k poetike
akčných buddy komédií filmov 80-tych rokov a šestákovým románom (veď aj
z nich sa zrodil komiks, že áno?). Spomeniete si hlavne na Die Hard alebo Air
Force One. Je to práve táto poetika, ktorá tretieho „Plecháča“ vyčleňuje
z radu bežných komiksových adaptácií a robí ho ešte otvorenejšieho
mainstreamovému publiku, čo vzápätí pokazí rada narážok na iné filmy Marvelovského
univerza.
Napriek
tomu ostáva Iron Man 3 vtipným a chytrým filmom plným nadupaných efektov,
ktorému však chýba poriadny príbeh (konštatujem, kvôli nastavenému konceptu by
bola hlúposť mu to vyčítať) a zapamätateľnejší moment. Aj tak na to
choďte, budete sa kráľovsky baviť, len to z vás rýchlo vyprchá.
Orientačne: 75%
P.S. :
Scéna s lietadlom predefinovala aktuálne poňatie akčného hrdinu. Nádhera.
Iron Man Three
Iron Man 3
Iron Man 3
USA, 2013
129 min.
129 min.
r.: Shane Black
hrajú: Robert Downey Jr., Gwyneth Paltrow, Don Cheadle, Ben Kingsley, Paul Bettany, Rebecca Hall, Guy Pearce, James Badge Dale, Jon Favreau, Stan Lee, Stephanie Szostak, Yvonne Zima a ďalší.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára