Tento blog
je reakcia.
Veľmi
nedávno, v časoch keď sa svet rozčuľoval nad Pastierskym listom, som na
jednom webe, kde som chcel pred tou bolestivou témou aspoň na chvíľku uniknúť, natrafil
na článok s názvom „Prečo
je také ťažké natočiť prvotriednu adaptáciu komiksu?“
Tento článok
ma taktiež pobúril. Avšak toto je moja téma, vec, v ktorej som doma, takže
som si povedal, že budem reagovať. Tiež na Jednorožca prispievam, tak mi to
odobrila aj jeho šéfka. Hor sa teda do toho!
Videl som
dobrý komiksový film a nielen jeden. Videl som ich viacej: Watchmen, Scott Pilgrim vs. The World, Constantine, Avengers, Thor 1 a 2, Sin
City, 300, Batman z 1989, a tak ďalej. A ešte ich mnoho
budem vidieť. Toto nie sú dobré filmy len podľa mňa, nejde o nejaký
subjektívny výber, ale o fanúšikmi „schválené“ a kritikmi
vyzdvihované filmy. Navyše väčšina tých filmov funguje aj mimo kontextov
znalostí originálneho média. A to som sa dotkol len špičky ľadovca. Vedeli
ste napríklad, že oceňovaná Road to
Predition je tiež natočená podľa
komiksu? Hej? A čo taký Men in
Black?
Natočiť
dobrý komiksový film je asi rovnako jednoduché, ako natočiť dobrý „normálny“
film. Pod slovom „dobrý“, prosím, rozumejte vynikajúci, napínavý, vtipný, taký,
čo má možnosť sa prepracovať do filmového kánonu a zaujať aj sviatočných
divákov.
Dobré filmy nevznikajú
stále, ale vznikajú na každej úrovni tohto média. Je jedno či chodíte do
multiplexov, filmových klubov alebo sledujete prísne undergroundovú scénu
s podivnými eroticko-sado-maso-hororovo-gore filmami.
O kvalite
filmu nerozhoduje ani krajina pôvodu, ani jeho žáner. O kvalite filmu
rozhodujú jeho tvorcovia, ich zapálenie, ich znalosti, ich šikovnosť. Rozhoduje
o tom režisér, herci, scenárista. Rozhoduje o tom toľko faktorov, že
sa to nedá ani vypovedať. Neexistuje návod, ako natočiť dobrý film. Aj mnohé
známe mená ľahko zlyhajú, diváci bývajú vrtkaví ako šťastena (viď. Konzultant).
Zato vieme
povedať, čo všetky dobré filmy obsahujú. Sú obrazom svojej doby, vždy nejakým
spôsobom korešpondujú s realitou, vypovedajú o nás ľuďoch, zaoberajú
sa veľkými, ale aj nízkymi témami neotrepaným a/alebo nám blízkym jazykom.
Samozrejme, že obsahujú aj klišé, klišé je tu a vždy tu bude, tvorí
hranice žánrov a skratky, ktoré sú vo filmoch potrebné. Bez neho by sme sa
nezaobišli. Lenže, dobré filmy pracujú s týmto klišé inak, inovujú ho,
kombinujú a prevracajú. Ani dobré filmy nie sú dokonalé, keby sme sa
v nich chceli rýpať, vždy nájdeme nejaký problém, vždy niekomu niečo bude
vadiť. Preto sa v nich rýpať nebudeme, najdôležitejšie sú aj tak reakcie
cieľového publika alebo schopnosť filmárov naplniť ich víziu.
Teda otázky:
Funguje film?
Funguje film?
Prečo
(ne)funguje?
Komiksové
filmy majú v tomto dokonca výhodu. Nemusia sa budovať od piky, už majú
nejaký prazáklad, nejaký pretext, z ktorého tvorcovia môžu čerpať. Môžu si
odpozerať, ktoré prvky sú pre príbeh dôležité, ktoré časti majú fanúšikovia
radi, môžu sa vyvarovať chybám tvorcov originálu, alebo naopak, podčiarknuť ich
genialitu. Navyše jazyk komiksu má mnohé spoločné s jazykom filmu. Pohyby
kamery, prestrihy, kompozícia, obrazy... Scenárista má polovicu práce už za
sebou a nemusí pohnúť ani prstom.
Pridanou
hodnotou je aj fakt, že komiksové univerzá nahrádzajú v súčasnosti tie
mytologické. Význam je ten istý, menia sa len postavy. Aj mytológia má svoje
štruktúry, cesty, ako sa bežný človek môže stať hrdinom. Má svoje pravidlá,
o ktorých píše Joseph Campbell alebo Jung. Vznikli o tom celé knihy,
a tak to skúsim povedať čo najstručnejšie: tieto filmy sa vždy budú na
seba podobať. Nie je to zlé, je to cieľom. Pre toto vždy bude Ramiho Spider-Man
prelomový, lebo ako prvý to predviedol na plátne a predviedol to celé.
Jasne, že Green Lantern bude neúspešný, keď je to presne to isté.
Je jasné
a samozrejmé, že vznikajú dobré komiksové filmy a aj zlé. Rozhodne je
hlúposť tvrdiť, že všetky adaptácie
komiksov sú slabé, tie najlepšie možno nadpriemerné.
Týmto sa
okruhom vraciam na začiatok k spomínanému textu. Jeho autor si je,
pravdepodobne, tohto vedomý, no i tak akoby cielene ignoroval hlbšie
súvislosti.
Avengers bude vždy bez príbehu, lebo je to tímovka.
Čakať od toho, že to rozoberie psychológiu hrdinov a dá nejakým konkrétnym
väčší priestor, je nezmysel. Nie je kde, minutáž nepustí. A tak neostáva
nič iné, len nechať ich mlátiť. Ich čaro je však v prepracovanosti
a detailnosti Whedonovho scenára.
Nolanoví Batmani
budú realistickí, lebo to je práve to, čo je na nich výnimočné. Gotických
a naivných spracovaní Netopierieho muža bolo už dosť. Podobne je na tom aj
Superman. Apropo, Man of Steel! Prvá hodina prišla autorovi zbytočná. Čo to...
Prečo... Ach. Keď chceme Supermana vykresliť psychologicky a realisticky,
nezaobíde sa to bez hromady dialógov a doplňujúcich obrazov. Veď si
uvedomme, aká je to absurdná postava bez nich. V Snyderovom filme nebola
ani sekunda zbytočného záberu.
Constantine musel prejsť výrazným posunom medzi
komiksom a filmom, lebo originálny mág z Liverpoolu by
v samostatnom blockbustri neobstál. A bolo to dobré, ten film je už
teraz v podstate klasika.
Takto by som
mohol ísť vetu po vete, ale nejdem. Na čo aj? Článok nie je smerodajný, nie je
to ani dobrý blog, autor zabudol na to, že v skutočnosti neexistuje nič
ako žáner „komiksových filmov“. Iron man je sci-fi, Batman je drsná detektívka.
Pokiaľ chceme nejaké filmy označiť skutočne za komiksové, musíme sa pozrieť na 300, Sin City alebo prvý film
s Hulkom (ten vlastne nepozerajme). Tieto diela sa naozaj snažia preniesť
vizuálnu poetiku komiksu na plátno a celkom sa im to darí. Lenže toto
v inkriminovanom texte nebolo ani spomenuté.
Skôr som
nadobudol dojem, že autor len nedávno objavil čaro komiksov, a tak sa
vrhol na ich adaptácie, pričom však doteraz tento druh filmov nepreferoval.
Skôr som mal dojem, že očakáva prudké, skoro až klubové psychologické drámy
s minimom trikov, a zároveň s dostatkom akcie. Well, aj na to
mám riešenie: X- men, X2 a X-men: First Class.
Alebo sa na
problém pozrime z iného konca: komiksových filmov je veľa a mnohé sú
naozaj dobré. Ak však niekomu ich poetika nesedí, mal by sa im vyhnúť, lebo aj
najlepšia rada, najlepšie oboznámenie s kontextami nakoniec bude zbytočné.
Rovnako ako snaha zastreliť Clarka Kenta. Filmy sa proste nebudú páčiť,
o výsledku je vopred rozhodnuté. Ak ste tak naladení, zabudnite na to, čo
som tu písal a choďte si pustiť niečo od majstra Finchera.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára