Hrozne som váhal, či tento text vôbec
uverejniť. Stále pre mňa aj pre okolie ide o citlivú tému. Ale nakoniec
som si povedal, že si to viem obhájiť, zastať a prijať ako autor zaň
zodpovednosť.
Ak sa niekoho dotknem, je mi to ľúto, nie je to cieľ.
Šokujúce odhalenie, ktoré nie je šokujúce: Som zlý
kresťan. Som liberálny humanista, tvrdý pacifista, mám záľubu vo
filozofií, nerád sa uzatváram pred svetom, skúmam iné pohľady na realitu
a mám problém s autoritami. Samému by mi to nedoplo, ale okolie mi to
už oznámilo – s mojou vierou nie je niečo v poriadku.
Hlavne pre to, že mám problém sa tvrdo postaviť za
ideologické záležitosti. Vždy, keď sa niekde rieši nejaký spoločenský
problém, radšej mlčím. Mám široký okruh známych (tiež som tým
prekvapený)a tak si beztvaré masy nahrádzam konkrétnymi ľuďmi, častokrát
priateľmi. Potom je to sakra problém postaviť sa za alebo proti nejakej
skupine na úkor druhej.
Navyše, kto som ja, aby som sa vyjadroval k takým
veciam? Zaujímam sa o estetiku a umenie, spoločenské problémy by mali
riešiť psychológovia, sociológovia a ľudia, ktorých sa to priamo dotýka.
To je úplne mimo môj odbor. Samozrejme, že mám názor ale nepríde mi
vhodné ho prezentovať ako všeobecnú a nemennú pravdu. Aj keby som to
urobil, vám to môže byť jedno a nezhodneme sa, tak je zbytočné sa o tom
baviť inak ako v súkromí. V skutočnosti je vám ukradnuté, čo si myslím
a mne je to, čo si myslíte vy. Dobre, nie je, ale v rámci zachovania
nejakej úrovne virtuálnej komunikácie bude. Je to legitímne.
Rovnako ako je legitímne názory vyjadrovať. Zvlášť
ak ste ľudia, ktorý stoja niekde v spoločenskom rebríčku na vyšších
postoch a ste zodpovední za myslenie ľudí pod sebou. Napríklad keď ste
biskup. Ahá, už sa vie, kam smerujem. Pastiersky list, ktorý momentálne
rozprúdil vášne, aspoň v rámci blogsféry. Vypočul
som si ho v nedeľu na omši, či súhlasím s obsahom je jedno, ako som
napísal vyššie, ale bol som zvedavý na reakcie. Veľmi rýchlo sa ozvali
nesúhlasné hlasy. Prirodzene. A rovnako prirodzene sa potom ozval hlas
obhajoby. Mlčal som, len sám v hlave, nanajvýš so spolubývajúcim sme sa
o tom bavili. Skôr som čakal, kedy moje pocity ohľadom posledného
pastierskeho listu vychladnú, lenže neprechádzalo a mne sa už nechce
dlhšie mlčať.
Už mám dosť poučiek o skromnosti a úcte
k autoritám, mám dosť kecov o tom, že hovoria niektorým kresťanom
z duše. Niektorým. To, čo prežívam je relatívne silné, musím sa z toho
vypísať, musím povedať mojím kresťanským známym a priateľom, že mám
pocit obrovského sklamania a znechutenia.
A hlavne to chcem povedať, lebo slová, ich
konotácie a ukladanie ich do nejakej formy, ktorá má viacej vrstiev je
môj odbor, v tom som doma, tomu rozumiem. Moje vyjadrenie konečne bude
legitímne. Nie že by žiadne iné nebolo, ale ako autor nesiem
zodpovednosť za text, jeho interpretácie a preto by som mal vedieť,
o čom píšem.
Nebudem sa teda vyjadrovať k obsahu listu na to tu
nie som a chcem sa vyhnúť zbytočnej hádke. Chcem hovoriť o forme.
Preventívne som si list prečítal ešte dvakrát aby mi bolo jasné čo mi na
ňom tak prekáža.
V jednej kamarátskej diskusií som ho prirovnal
k správam na Markíze – tiež nenápadne manipuluje ľuďmi cez ich strach.
Je jedno, že či sú si toho autori vedomí, alebo nie, deje sa to. A to
nie je dobré.
Nie je vhodné vytvoriť slovné spojenie „kultúra
smrti“, ktoré znie desivo a predstavíte si pod tým kult, ktorý
pravidelne obetuje bábätká pre lepšie počasie. Teda je, pokiaľ ste
autorom hororov. Lenže v oficiálnom cirkevnom dokumente to vyznieva
zvláštne. O to zvláštnejšie, ak tým vymedzíte pevnú hranicu: my sme
kultúra života a každý kto s nami nesúhlasí je kultúra smrti, ničiteľ,
človek stojaci za rozpadom spoločnosti. V liste sa to primárne vzťahuje
na LG komunitu, na matky po potrate a doktorov, ktorý ich vykonali, ale
nepriamo to zastrešuje aj média, učiteľov a školstvo. Toto sa ma takmer
osobne dotklo, keďže akademická pôda je miesto, kde sa cítim najlepšie.
Hneď po kine a knižnici.
Mám aj praktický príklad: jeden môj kamarát je
homosexuál. Je to slušný človek, platiaci dane, chodiaci do školy,
pracujúci, ajťák, vzdelanec a jeho rady k mojim poviedkam si veľmi
cením, keďže zo sci-fi žánru toho má načítaného omnoho viacej. Voľný čas
trávi ako grafik a vedúci stránky scifi.sk, venuje sa kartovým hrám
a organizovaniu akcií pre fanúšikov Babylonu 5. Nechápem ako toto môže
rozkladať spoločnosť. Proste mi to nejde do hromady. Ten jeho večný
široký úsmev a predstava ľudí vyžívajúcich sa v smrti.
Na druhej strane, až dvaja moji blízky priatelia sú
momentálne v seminári. Preto mám predstavu o tom, čo všetko absolvujú
kým ich vysvätia. Nie je to ľahká škola, chalani sa musia vyznať
v histórií, filozofií, psychológii a hromade jazykov. Musia sa naučiť
skúmať a posudzovať veci, uvažovať a nekonať prvoplánovo. Musia sa
naučiť pracovať s voľným časom, z očividných dôvodov, a tak si každú
chvíľu zamestnávajú myseľ alebo cvičia. Kalokagatia v najlepšej forme.
Som si istý, že z nich vyrastú vzdelaní a rozhľadení ľudia. A takými
ľuďmi by mali byť aj biskupi.
No z ich listu mám dojem, že neskúmajú vzťahy na
dostatočne hlbokej úrovni. Nie je to tam priamo menované, ale vyjadrujú
sa k panike okolo „juvenilnej justície“ a „genderovej ideológií“. Nejdem
sa v tom špárať, tiež to nemá zmysel, tieto veci sú už nafúknuté do
obrovských, desivých rozmerov.
A biskupi, „ochrancovia viery pred zlom“, namiesto
toho aby ľudí upokojovali a tak ich pripravili na Vianoce, prilievajú
lej do ohňa.
Mne je jasné, že akýkoľvek argument o tom, že
juvenilná justícia je mýtus, sa dá spochybniť tým, že za ňou stojí mocná
organizácia mažúca stopy, čím je proste akékoľvek tvrdenie o nej
nedokázateľné. Je to typická konšpiračná teória, aspoň by sme ju zatiaľ
k nim mali radiť. Je pochopiteľné, že o jej existencií sú presvedčení
mnohí ľudia a boja sa jej.
Tak isto je pochopiteľné, že pod vplyvom podobných
poplašných správ mnohí kresťania nadobudli dojem, že sa blíži ich ďalšie
veľké prenasledovanie a tak majú chuť kopať a brániť sa.
Lenže tí, ktorí by mali byť múdri a tí ktorí
ovplyvňujú myslenie ľudí, neskúmajú pravdivosť týchto vecí, nevyjadrujú
sa opatrne ale rovno ich berú ako fakty a strašia nimi ľudí, aby ich
donútili viacej sa zomknúť proti ideologicky iným. Alebo inak: biskupi
v liste proste tvrdia, že LG ľudia nás ubijú a tak by sme sa mali
brániť. Tým najhorším spôsobom. Identifikovaním toho, kto sme MY a kto
sú ONI za pomoci strachu, vyhrážkami o rozpade spoločnosti a rúhania sa.
Nič
v zlom, ale manipulovanie ľuďmi za pomoci strachu, zovšeobecňovania
a skresľovania reality mi príde ako pekné svinstvo. To som napísal
tvrdo, ale aj počúvať ten list mi prišlo akoby ma niekto pekne tvrdo
fackoval.
Paradoxom je, že ešte pred omšou som priateľke
vysvetľoval, prečo považujem pravidelnú návštevu kostola za prospešnú,
prečo ma minimálne hodina týždenne venovaná Bohu nezabije. Po odchode
z neho som sa hanbil ako pes za to, že som niečo také obhajoval.
Môj prvotný dojem z Pastierskeho listu bol:
manipulatívny, nelogický, strach budiaci dokument napísaný bez jediného
argumentu, zúfalý čin udržať si ľudí, agitačný list volajúci do boja.
A to by kresťanstvo malo byť mierumilovné! To sme sa za 2000 rokov nič
nenaučili?! Jednoducho, nič prijemné. Obrovský zmätok a zhrozenie.
Je jedno či s obsahom súhlasíme alebo nie. Jedno by sme si mali uvedomiť: forma je rozhodne zlá.
Najsmutnejšie na liste sú jeho dôsledky. Opäť si
Cirkev v očiach spoločnosti pohoršila. A svojich veriacich rozdelila na
dva tábory: tí, čo tomu celému uverili a v mysli si vybudovali
nepriateľa a tí ktorých posolstvo biskupov znechutilo a ešte viac
naštrbilo ich vieru. Som zlý kresťan ale aj ja viem, že to je obrovská a hrozná chyba a teraz zvlášť, na začiatku adventu. Alebo sa mýlim?
Čítajte viac: http://jurajbury.blog.sme.sk/c/344004/Som-zly-krestan-nerespektujem-autority.html#ixzz2nHjtYPob
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára