Nikoho teda neprekvapí, že ten skutočný kráľ hororu bol
introvertný xenofóbny narušený jedinec s chorobným strachom zo sexu, špiny
a hlavonožcov. Dámy a páni – Howard Phillips Lovecraft!
Pochádzal z mesta Providence v najmenšom americkom štáte
Rhode Island, v severovýchodnom cípe USA. Pomerne blízko k Novému Anglicku,
ktorého krajina hrá v jeho poviedkach tak dôležitú úlohu. Jeho život bol krátky
a neveselý. Narodil sa 20. august 1890 do rodiny chudobnej aristokratickej
rodiny, ktorá lipla na statusoch a ideáloch gentlemanstva viacej ako
typickí Briti. Mladý Lovecraft bol teda vychovávaný doma, mimo svojich
rovesníkov.
Už keď bol veľmi malý zošalel mu otec. Pravidelné návštevy
liečebne veru deťom neprospievajú. K príkladnej výchove neprispeli ani
jeho dve úzkoprsé puritánske tety, ktoré
vypomáhali jeho matke po strate otca. Tá sa tiež veľmi nevyznamenala. Nesmierne
túžila po dievčatku. Tak mladého Howarda navliekala do ženských šiat
a volala ho dievčenským menom. To v škole na popularite nepridá.
Čerešničkou na torte bol jeho dedko posadnutý tvorbou E.A. Poa, ktorého rád čítaval
budúcemu spisovateľovi pred spaním.
Nečudo, že s Lovecrafta vyrástol zakríknutý mládenec.
Introvert, trpel nočnými morami, maniodepresiou a tisícom ďalších obsesií.
Taký mĺkvy desivý Monk. Avšak mal čas brúsiť svoj rozum a tak sa stal
rozhľadený vo viacerých disciplínach: architektúra, história, vznikajúca
religionistika, folkloristika, literatúra, matematika, chémia, astronómia
a geológia. Vyššie vrstvy na začiatku 20. storočia sa tak isto radi
zaoberali okultizmom. Išlo skôr o akýsi kabaretný záujem, kúzelníci ala
Houdiny vtedy boli na vrchole a pri tom všetkým bolo jasné, že ide len
o triky. Takže aj toto bol odbor v ktorom mal Lovecraft, na naše
šťastie, rozsiahle vedomosti.
Písať začal už ako stredoškolák, ale k skutočnému
publikovaniu došlo až v roku 1917, keď vo veku 27 rokov uverejnil svoju
prvú poviedku DAGON. Dodatočne priradenú k Mýtu Cthulhu.
Vďaka svojím prácam získal verný okruh priaznivcov. Medzi
inými i Roberta E. Howarda, autora Barbara Conana, s ktorým sa
spriatelil. Styky udržoval prevažne za pomoci listov, ale občas sa so svojimi
„priateľmi“ stretol aj osobne. Tu môžeme vidieť počiatky niečoho čo dnes
nazývame fandom.
Vďaka jednému z týchto sedení spoznal istú Soniu Greene,
dcéru židovského obchodníka s klobúkmi, ktorú si v roku 1924 vzal.
Dokonca sa kvôli nej presťahoval do New Yourku. No manželstvo vydržalo iba dva
roky. Rozišli sa v dobrom a ostali priateľmi. Veľké Jablko však
Lovecrafta desilo, cítil sa v ňom stiesnene a nesvoj. Preto sa rýchlo
vrátil do Providence. Tam ostal a prežil najplodnejšie autorské roky
svojho života až do smrti 15. Marca 1937.
Umrel sám, v depresiách a chudobe. Traduje sa, že na
jeho pohrebe boli až štyria ľudia.
Všetko, čo ho za život postihlo pretavil do svojich poviedok. Nie
všetky sú čistokrvné horory. Jeho veľkým vzorom bol Poe takže Lovecraftova
ranná tvorba je poznačená temnou romantikou gothickej školy. Neskôr sa
k hororovým prvkom pridávajú aj výrazné znaky sci-fi a fantastiky.
Koniec koncov, bol jeden z hlavných prispievateľov do WEIRD TALES.
Nikdy nenapísal román (najbližšie k tomu je novela
V HORÁCH ŠIALENSTVA, no tá za jeho života nevyšla knižne) a beletriu
sa mu nepodarilo publikovať inak ako časopisecky. Jedinou výnimkou je príbeh Hrôza V DUNWITCHI, no jej vydanie
ostalo bez odozvy.
Jeho tvorba sa vyznačuje hlavne fascináciou nezmámim (horor
vacui), ktoré tvorí aj primárny zdroj strachu. Bádanie v nezmapovaných
končinách, prastaré mestá, tajomné rituáli a cestovanie časom
a priestorom – to sú hlavné rekvizity jeho príbehov. Samozrejme nemôžeme
zabudnúť ani na plejádu slizkých chápadlovitých beztvarých (alebo humanoidných)
degenerovaných monštier. Na ich čele je
šialená bublajúca hmota v najtemnejšom kúte vesmíru – kozí boh chaosu
Azathoth. Najznámejším lovecraftovským monštrom je Cthulhu, obrovská ospalá
príšera sídliaca v potopenom meste schopná dostať sa do snov ľudí. Nie je
možné ju zabiť, lebo je to v podstate tvor z inej dimenzie. Vlastne
všetky jeho tvory majú bližšie k mimozemšťanom ako k démonom.
Lovecraft často pracuje aj s motívom utajeného kultu
a rituálnymi praktikami, ktoré sú v jeho tvorbe spojené s knihou
Necronomicon – Kniha mŕtvych mien. Je to trochu paradox, že venuje takú
pozornosť religionistike, keďže sám bol zarytý ateista opovrhujúci akýmikoľvek
formami náboženstva.
Aj dnes po takmer stovke rokoch cítime je jeho vplyv na literatúru
nespochybniteľný. Lovecraft ako inšpiračný zdroj stojí za žánrom New Weird.
Alebo za tvorbou Cliva Barkera, Johna Carpentera, Stephena Kinga a jeho
syna, Neila Gaimana a mnohých ďalších. Tak isto sa zaslúžil o to, že
vôbec existuje čosi ako hororový žáner v jeho súčasnej podobe. Bol jedným
z prvých čo označenie „horor“ použili na zastrešenie súboru diel, ktorých
hlavným rysom je strach. Stalo sa tak v jeho dosiaľ neprekonanej eseji Nadprirodzená hrôza v literatúre.
Jeho jazyk síce zostarol a tak sa nemusí každému zdať
strašidelný. Miestami je dokonca ťažkopádny a zdĺhavý. Ale ako autor sa
vyznačuje nesmiernou imagináciou a väčšina jeho poviedok má krásny nádych podivna aký nenájdete nikde inde
v literatúre. Bola by škoda si nič od neho neprečítať.
Tento článok je upravený. Pôvodná verzia bola napísaná pre
vianočný špeciál e-magazínu o horore KOBKA, ktorý môžete nájsť na tejto
stránke. Príjemné bátie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára